Smlouvu podepsali zástupci evropských spotřebitelů, turistického průmyslu, živnostenských a prodejních organizací a malých a středních podniků.
Pomůže určit řád a dodržovat takové praktiky, aby se spotřebitelé mohli s euro dobře seznámit, aniž by klesla jejich důvěra v nové platidlo.
Evropská komise chce dál se zájmovými skupinami při přechodu na euro spolupracovat. Společný přístup vyjádřený ve smlouvě obsahuje i výzvu zemím eurozóny, aby zahájily velkou informační kampaň o nových bankovkách a mincích.
Konzervativní jsou hlavně malí živnostníci
Spotřebitelské organizace se zavázaly, že budou zvyšovat povědomí spotřebitelů o společné měně a přesvědčovat je k používání euro v obchodních transakcích co nejdříve, ještě před začátkem roku 2002.
Už dnes někteří prodejci dvojí ceny uvádějí, je jich zhruba polovina. Hlavně malé obchůdky, restaurace a hotely se zaměřují výhradně na národní měny.
Dohoda chce ke dvojím cenám přitáhnout i větší pozornost spotřebitelů. "Spotřebitelé a maloobchodníci budou v přední linii, pokud jde o nejpraktičtější aspekty přechodu na novou měnu," řekl komisař pro zdraví a ochranu spotřebitelů David Byrne.
"Přejeme si proto, aby k tomu došlo s nejlepší možnou průpravou a za vztahu vzájemné důvěry," dodal.
Ať už budou Evropané stát od příštího roku za pultem nebo před ním, budou muset znát podobu i hodnotu nových peněz. Dokud budou národní měny a euro fungovat bok po boku, budou si muset zvyknout i na to, že mají v peněžence dva druhy platide.
Dohoda obsahuje mimo jiné i závazek, že spotřebitelé se budou snažit nekombinovat při jedné platbě euro a národní měny.