Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Eurofinancial dostal půlmilionovou pokutu, nekalé praktiky však pokračují

  • 17
Společnost EF CZ (dříve Eurofinancial), kontroverzní zprostředkovatel pojistek, dostala od České národní banky pokutu půl milionu korun. Důvodem jsou nekalé praktiky, které uplatňovala zejména na mladé studenty. Ty měly skončit v únoru, kdy firmu převzala pojišťovna AXA. Podvedených studentů však stále přibývá.

"ČNB sankcionovala společnost za to, že v rámci svého obchodního modelu využívala ke zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví osoby bez příslušné registrace, vybírala od těchto osob vstupní poplatky a vyplácela jim provize za získání nových osob do tohoto systému," uvedl mluvčí ČNB Marek Petruš.

"S pokutou absolutně nesouhlasíme. Rozhodnutí považujeme za vadné a hodláme ho napadnout až u Nejvyššího správního soudu," uvedl jednatel firmy Lukáš Hinterbuchner.

Stížnosti na Eurofinancial se u ČNB i MF DNES, která o problému informovala jako první, začaly shromažďovat v létě loňského roku. Studenti upozorňovali zejména na nekalé praktiky pojišťovacích agentů.

Lidé měli možnost využít mimo jiné poradenských služeb, což zahrnovalo například návštěvy různých finančních školení, telefonování za levnější tarif či měsíčně dvě hodiny konzultací různých otázek se specialistou. K tomu jim firma nabídla provize za tipování dalších zákazníků.

Tyto poradenské služby běžně stály devatenáct a půl tisíce korun. Pokud si ovšem lidé zřídili životní pojištění s minimálním příspěvkem 850 korun měsíčně, celé poradenství rázem zlevnilo na jednu korunu. Háček byl však mimo jiné v tom, že člověk v podstatě nemohl životní pojistku do tří let zrušit, protože by musel rázem zaplatit i plnou cenu semináře. - čtěte ČNB prošetřuje náhončí pojišťoven

Nekalé praktiky používá firma dále

Samotný Eurofinancial tyto praktiky samozřejmě popíral. Koncem července s ním však ukončila spolupráci pojišťovna ING, která označila jeho chování za neetické. Další tři pojišťovny, AXA, Generali a Kooperativa, praktiky prověřovaly. AXA však letos v únoru překvapila svým krokem, kdy Eurofinancial převzala. - čtěte Kontroverzní Eurofinancial ovládla francouzská AXA

AXA ubezpečovala, že chování firmy změní a k neetickým praktikám směřovat nebude. Klienti, kteří se stále obracejí na MF DNES, však hovoří jinak: Nekalé jednání firmy pokračuje, AXA "NEAXA".

"Je jedna hodina v noci a u nás nikdo nespí. Naše plnoletá dcera dnes podepsala smlouvu za více jak 20 tisíc korun. Bohužel," napsal MF DNES v polovině letošního června otec studentky z Prahy.

Čtyři měsíce poté, co se AXA dušovala, že chování Eurofinancial skončilo, se tedy stále nic nezměnilo. V květnu podepsala smlouvu také studentka z Mikulova. Té se však podařilo ji zrušit.

Pro zrušení je potřeba nátlak a křik

"Šli jsme na osobní schůzku. Nejdříve mluvili o desetitisícové pokutě, ale nakonec se to obešlo bez ní. Myslím si ale, že kdybych tam s dcerou nebyla, rozhodně by se to tak lehce nevyřešilo. Stejně tak by se to určitě nepovedlo přes mail nebo poštou," tvrdí její matka, která si ze strachu o to, aby ji firma nenařkla z poškození dobrého jména, nepřeje být jmenována.

AXA však s pokračováním podobných praktik nesouhlasí. "Již funguje nový model školení, takže se snažíme o maximální transparentnost. Co jsme slíbili, to plníme," řekl iDNES.cz mluvčí pojišťovny AXA Marek Zeman.

Stejně tak hovoří i Lukáš Hintebuchner z Eurofinancialu. "Spekulace o podvádění studentů musím totálně odmítnout. Nic takového se ve firmě neděje. Postupujeme podle standardních světových obchodních modelů," uvedl.

. Praktiky EurofinancialU

Poslechněte si, jak společnost získává klienty

Přehrajte si záznam první nahrávky a druhé nahrávky

,