Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Europoslanci povolili zdražení mýta kvůli hluku a emisím

  • 24
Členské země Evropské unie budou moci promítnout do mýta zvláštní poplatek za znečištění ovzduší a hluk. Rozhodli o tom europoslanci. Každý kilometr, který nákladní automobil na dálnicích ujede, by se tím prodražil zhruba o korunu.

Záleží však na jednotlivých zemích, zda opatření zavedou. Brusel pouze tuto možnost otevřel a posvětil. Česko zdražovat mýto nebude, sdělil iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

"Máme dva roky na to, abychom novelu implementovali do českého zákona.My jsme se rozhodli jít trochu jinou cestou. Zvýšili jsme plošně poplatek o 25 procent letošní i příští rok. Nemyslím si, že český trh je zralý na to, aby přijímal další náklady," řekl Ptačinský. Letos kamiony platí okolo 5 korun za ujetý kilometr.

Dosud země mohly do mýtného započítávat jen náklady na budování a udržování infrastruktury. Teď si budou moci kalkulovat do mýta i další náklady, třeba v podobě poplatku za hluk či znečištění.

Ještě na podzim loňského roku česká ministerstva dopravy i životního prostředí říkala, že se zavedení návrhu v tuzemských podmínkách nebrání. (čtěte zde)

Mýtné v EU

Používá 11 členských zemí včetně Česka a Slovenska. Další dvě, Polsko a Maďarsko, by ho měly zavést v brzké době.

Výše mýtného se obvykle pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (3,7 až 6,12 Kč), přičemž výše závisí na typu automobilu nebo cesty.

Zpoplatnění 4 centy za kilometr by se týkalo jen aut nad 3,5 tuny. Autodopravci ze sdružení ČESMAD to považují za nesmyslné populistické opatření, které ve výsledku zaplatí zákazník. "Zní to jako klasický populismus. Není to nic jiného než nepřímá forma zdanění lidí," uvedl dříve šéf sdružení Vladimír Starosta.

Kamionová doprava se na nákladní přepravě v Evropě podílí zhruba ze čtyř pětin. Zbytek tvoří lodní, železniční a námořní přeprava.

Evropská komise už dříve odhadla dopady silniční dopravy na životní prostředí na zhruba 100 miliard eur, tedy 2,45 bilionu korun. Nákladní automobilová doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z celkové silniční dopravy.