Poplatky jsou totiž podle poslanců "zcela v rozporu s mezinárodním právem." Rusko je navíc jedinou zemí na světě, která tyto taxy účtuje, píše se na internetových stránkách Evropského parlamentu. Ruská poplatková politika přitom jen evropské dopravce přišla v roce 2004 na 250 milionů eur, což je v přepočtu asi sedm miliard korun.
Podle poslanců navíc existuje ještě jeden zásadní důvod, který mluví pro jejich zrušení. Většinou je Rusko totiž nevyužívá ke zlepšení řízení kontroly vzdušného prostoru, jak samo deklaruje.
"Mnohem častěji slouží v rozporu s pravidly o hospodářské soutěži k dotování vlastních leteckých linek," uvádí se ve zprávě.
Hlas europoslanců v otázce poplatků nicméně jednotný nebyl. Zastánce našlo Rusko v českém poslanci za KSČM Vladimíru Remkovi. Ten takový přístup označil "de facto za vyhrožování suverénnímu státu". Dodal, že neobhajuje poplatky jako takové. "Upřednostňuji tvrdá, transparentní, ale přece jen jednání," řekl.
Postoj poslanců je ale zcela jasný - buď poplatky nebo členství ve WTO. Poslanci se postavili i proti mírnějšímu návrhu Evropské komise, která souhlasila s revizí poplatků v roce 2013. Ta by měla současný systém nahradit.
Rusko je jedním z posledních velkých hráčů světového obchodu, který do WTO nepatří. O vstup usiluje už přes deset let.