SportStar Epos je sportovní dvoumístné letadlo, které má díky elektropohonu

SportStar Epos je sportovní dvoumístné letadlo, které má díky elektropohonu nižší provozní náklady i hlučnost a nulové emise CO2. | foto: Evektor Aerotechnik

Výrobce letadel Evektor má zablokované účty. Kvůli zlomené noze pilota

  • 158
Do existenčních potíží se dostala kunovická firma Evektor Aerotechnik, jeden z největších výrobců letadel u nás. Kvůli rozsudku amerického soudu je firma v exekuci a dochází jí peníze.

Evektor se dostal do potíží kvůli rozsudku floridského soudu, podle kterého má zaplatit americkému občanovi Johnu Pedersenovi odškodné ve výši 73 milionů korun za to, že v jejich letadle Evektor Sportu Plus havaroval a zlomil si nohu. Pedersen se tehdy učil létat a na let se vydal s instruktorem. 

Evektor odpovědnost za havárii neuznává, konstrukční chybu stroje nikdo neprokázal. K soudu nebyl ani pozván.  Americký úřad pro bezpečnost v dopravě (National Transport Safety Board) ve zprávě o nehodě, kterou má redakce k dispozici, neuvádí jednoznačný závěr, kdo za nehodu může. Popisuje však omyl pilota ve výcviku, který sešlápl špatný pedál nožního řízení. 

Úřad navíc ani nevydal po nehodě bezpečnostní doporučení výrobci, jak bývá běžné v případě, že se na nehodě podílí vada letounu.

Advokát Pedersena Jiří Buchvaldek ale tvrdí, že konstrukční problém pedálů směrovky je výrobci znám a sám aktivně nabízí montáž přepážky. „Evektor-Aerotechnik byl k americkému soudu řádně předvolán, vyjadřoval se, ale k soudu se nedostavil,“ řekl Buchvaldek. 

Evektor byl k placení odsouzen v roce 2013, ale nezaplatil. Pedersen to přes české právníky zkusil tedy v Česku. Žádost právníků dorazila letos k Okresnímu soudu v Uherském Hradišti. Osmiřádkový floridský rozsudek bez zdůvodněn pak stačil soudu k tomu, aby na Evektor potvrdil exekuci. Exekutor Evektoru zmrazil bankovní účty, takže se firma se stovkou zaměstnanců ocitla ze dne na den bez peněz.

Soud nic vysvětlovat nehodlá

Česká republika a Spojené státy americké přitom nemají mezi sebou dohodu, která by umožňovala přejímání rozsudků z druhé země. „Prohlášení o vzájemnosti ve vztahu k USA se vztahuje pouze na rozhodnutí o výživném k dětem. Pro ostatní oblasti občanskoprávních a obchodních vztahů vzájemnost formálně zaručena není,“ říká mluvčí ministerstva spravedlnosti Jiří Hovorka.

Rozhodnutí o uznání amerického rozsudku je tak čistě v rukou domácích soudců, ti by však podle Hovorky měli brát v úvahu, jak v obdobných případech českých nároků postupují soudy v USA. Americké rozhodnutí má být podle mluvčího vykonáno, pokud se prokáže, „že soudy v daném americkém státě uznávají a vykonávají obdobná rozhodnutí českých soudů“. 

Podle advokáta pilota nebyla nařízena exekuce jen na základě osmiřádkového rozsudku. Soudu dodal materiály, které podle něj dokazují, že je rozsudek platný i v Česku. 

Sám uherskohradišťský soud svůj postup vysvětlovat nehodlá. „K věci, která dosud není pravomocně skončena, soud nebude poskytovat bližší informace,“ sdělil MF DNES mluvčí soudu Petr Šťastný. O sporné exekuci má na základě odvolání rozhodnout Krajský soud v Brně, dostane se k ní ale nejdříve příští rok. 

Úřad poukázal na chybu pilota

Pedersenův nárok je sporný i z pohledu českého Ústavu pro odborné vyšetřování leteckých nehod. Ten po prozkoumání americké dokumentace rovněž odkázal na chybu pilota. „Na straně instruktora se jednalo o chybu při převzetí řízení letounu,“ uvedl. Letadlo je schváleno pro provoz v USA americkým úřadem civilního letectví FAA.

Evektoru Aerotechnik půjčila peníze jeho mateřská firma Evektor, do níž loni vstoupili malajsijští investoři. Skupině ale dochází dech, a tak na sebe ochromená dceřiná firma podala návrh na insolvenci s žádostí o povolení reorganizace. Během insolvence totiž mizí účinky exekuce. „Finanční situace je kritická a bezprostředně ohrožuje další fungování podniku,“ uvedl Evektor ve svém prohlášení k soudu.

Soud ale tento týden žádost Evektoru odmítl a insolvenční řízení ukončil. Pokud se firma neodvolá a jiný soud ji nedá za pravdu, o odvolání proti exekuci rozhodne brněnský soud až příští rok a do té doby můžou firmě zcela dojít peníze. 

Evektor vede další dva spory o odškodné po haváriích svých strojů - jeden v USA, jeden v Německu. Ani v těchto případech ale není zatím na stole důkaz o konstrukčních vadách českých letadel, může jít opět o selhání lidského faktoru.

Podle Evektoru je exekuce protiprávní. „Navrhovatel je přesvědčen o nepřípustnosti a nezákonnosti probíhajícího řízení,“ uvedla firma v návrhu na bankrotovou reorganizaci. Jednatel a spolumajitel firmy Jaroslav Růžička se nechtěl k případu vyjádřit.

 „Cílem managementu je, aby byl co nejdříve obnoven plný provoz společnosti, společnost plnila své závazky vůči svým zaměstnancům, plnila veškeré své závazky a dodávky vůči svým zákazníkům a plně hradila své dluhy svým oprávněným věřitelům. Veškeré další kroky společnosti tak budou činěny s uvedeným cílem,“ uvedl právní zástupce firmy Alois Šatava. 

Právníkům amerického pilota se nelíbí ani to, že Evektor těsně před podáním návrhu na reorganizaci přesunul sídlo z Kunovic do středočeské obce Bradlec. „Přesun sídla společnosti do působnosti jiného soudu je v dané souvislosti velmi podezřelý a jeví znaky účelovosti takového jednání,“ řekl Buchvaldek. Evektor nechtěl důvody přesunu komentovat.  Jedním z důvodů může být ale špatná pověst brněnského soudu. O tom se totiž mezi podnikateli povídá, že tam působí takzvaná insolvenční mafie. 

,