Evropa půjčí Ruzyni na nový terminál

  • 3
Překážky v rozšíření mezinárodního letiště v Ruzyni pomalu mizí. Evropská investiční banka (EIB) schválila úvěr devět miliard korun, který poskytne České správě letišť na výstavbu Terminálu 2 Sever, jejíž přípravné práce už začaly. "Evropská unie vidí tuto stavbu jako důležitou," míní generální ředitel ČSL Martin Kačur.

Současná denní kapacita ruzyňského letiště je podle Kačurova náměstka Dalibora Šťáhlavského už vyčerpaná. Nový terminál navíc umožní oddělit pasažéry z/do destinací v EU od ostatních, jak tomu je v dnešní patnáctce.

Nový terminál poskytne 10 nových nástupních mostů, zdvojnásobí se počet odbavovacích přepážek a rozšíří síť doplňkových služeb. Letiště pak hladce odbaví čtyři miliony lidí ročně, kapacitu ale může rozšířit až na 10 milionů.

Více cestujících si vyžádá také zvýšení dopravních kapacit do centra Prahy. V této souvislosti se diskutuje o výstavbě kolejové trati (metro nebo tramvajová rychlodráha) do Ruzyně.

"Česká správa letišť není za projekt potřebného kolejového připojení zodpovědná, ale podporujeme jej," řekl k tomu Kačur. Uvažuje se také o stavbě hotelu blízko letiště.

ČSL teď musí ještě dohodnout s komerčními bankami zajištění úvěru od EIB, aby jej mohla čerpat. Celkové náklady kalkuluje na 10 miliard korun, částku nad úvěr dofinancuje z vlastních zdrojů. Hotovo má být v roce 2005.

Ruzyňským letištěm prošel rekordní dav
I přes výpadek způsobený srpnovými povodněmi loni ruzyňským letištěm prošlo rekordních 6,315 milionu cestujících. Poprvé v historii také v Ruzyni odbavili za jeden rok přes sto tisíc letadel: celkem 103 904.

Přibližně každý pátý cestující použil charterový let, ostatní letěli některou z pravidelných linek.

Nejvíc lidí na pravidelných linkách mířilo na londýnská letiště Heathrow a Stansted, na třetím místě skončil Frankfurt.

Nejvíce charterových cestujících mířilo do izraelského Tel Avivu, řeckých měst Soluň a Heraklion a tuniského Monastiru.

Počet cestujících, kteří v Ruzyni jen přestupovali stoupl o třetinu na 603 tisíc. Do Prahy také začali létat noví přepravci z evropských zemí a nízkoropočtové aerolinie. Počet aerolinek má stoupat i letos.

Česká správa letišť, pod kterou kromě Ruzyně patří ještě letiště v Brně-Tuřanech, Ostravě-Mošnově a Karlových Varech, očekává za loňský rok hospodářský výsledek srovnatelný s rokem 2001. Tehdy tento státní podnik skončil v zisku 570 milionů korun.

Model nového ruzyňského terminálu

Kresba letiště Ruzyně s novým terminálem