Podle studie firmy Andersen Consulting, jež srovnává rozšíření internetu v podnikání v západní Evropě a USA, využívá sítě třetina evropských podniků v zásobování, logistice či vývoji výrobků a přes polovinu při prodeji a marketingu.
„Během příštích pěti let více než 90 procent společností očekává, že využijí internet pro prodej a marketing, 83 procent pro zásobování a 69 procent v logistice,“ předpovídají autoři studie.
Potenciál, který evropští manažeři vidí ve využití počítačové sítě pro podnikání, se odráží i v předpovědích růstu obratu elektronického obchodu na starém kontinentu.
Podle konzultantů z firmy IDC má nyní Evropa za Spojenými státy asi dva až tři roky zpoždění a výnosy z elektronického obchodu se pohybují asi na 15 procentech amerických hodnot. IDC udává, že tento podíl vzroste na 60 procent v roce 2003.
„Příčinou tohoto náskoku je skutečnost, že v Americe sídlí řada firem ze světové Top 10 jako Microsoft, IBM nebo Intel. A i když značná část jejich obratu není vytvořena v USA, fakt, že tam mají své centrály, tuto statistiku ovlivňuje,“ míní výkonný viceprezident firmy Intel Paul S. Otellini.
Pro letošní rok se v Evropě očekávají výnosy z elektronického obchodu ve výši 18,9 miliardy dolarů, což je ve srovnání s loňskem více než trojnásobek. Celosvětově se letos přes internet zprostředkují prodeje za 111 miliard.
„V roce 2003 mají tržby elektronického obchodu dosáhnout hranice 1300 miliard dolarů,“ tvrdí Otellini.
Tempo zrychluje i asijsko-pacifická oblast: loňských 2,7 miliardy dolarů elektronického obratu má během příštích čtyř let narůst na 72 miliard dolarů.
Pro srovnání - v České republice se v elektronickém obchodě letos utrží asi sto milionů korun korun.
Rostoucí evropské trhy se stávají přitažlivé i pro americkou konkurenci. Andersen Consulting uvádí, že 38 procent hlavních webových obchodních firem již přijímá objednávky odjinud než z USA.
Internetové společnosti jako Yahoo!, Amazon či AOL již masivně investují na evropském trhu.
„Pokud budou evropské firmy váhat se zavedením elektronického obchodu příliš dlouho, mohou časem čelit příliš silné konkurenci a může se stát, že ji už nedoženou,“ soudí Rosemary O’Mahonyová z evropského vedení Andersen Consulting.
To potvrzuje i ředitel Intelu pro střední Evropu Jürgen Thiel. „Firmy musí postupovat rychle, protože na síti se může vynořit nečekaný konkurent během několika dní,“ míní Thiel.