Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Velké a drahé. Evropané si pořizují čím dál více SUV a prémiových aut

  1:00aktualizováno  1:00
Každé čtvrté auto prodané v Evropě je už z kategorie SUV. Bohatnutí Evropanů jako zákazníků automobilek dokládá i další fakt: čím dál více posilují prémiové značky s dražšími modely. Ukazují to data o počtu registrací nových aut za první tři čtvrtletí v Evropě a analýza společnosti Jato Dynamics.

Nový Nissan Qashqai | foto: SME.sk

Automobilky jdou zákazníkům s přáním po vozech kategorie SUV naproti, přichází čím dál s většími modely. A to i přesto, že Evropská komise po nich chce, aby jejich auta byla čím dál úspornější. Jenže o malé vozy je čím dál menší zájem.

Prodeje SUV modelů letos v září poprvé dosáhly měsíční hranice 400 tisíc vozů. Do kategorie SUV v prodejních statistikách spadají lehce oplastované parodie na terénní vozy s vyvýšeným podvozkem ale i speciály. Letos tato kategorie představuje už více než čtvrtinu všech prodejů nových aut a její podíl raketově roste. Za prvních devět měsíců prodeje vylétly o více než 23,7 %.

Prodeje uvnitř této skupiny se ale vyvíjí různě: nejméně rostou prodeje nejmenších (B-SUV) a největších SUV (E-SUV), které v září přidaly necelých devět procent. Největší růst poptávky je po středně velkých kategoriích SUV-C (v Česku je v této kategorii nejprodávanější Hyundai Tucson) a SUV-D (v Česku vede letos Honda CR-V).

Deset nejprodávanější typů SUV za 1.-3. čtvrtletí 2016
Značka a model Prodaných vozů III. kvartál 2016Prodaných vozů III. kvartál 2015Změna v %
NISSAN QASHQAI180 763 180 8380
VOLKSWAGEN TIGUAN123 680 112 9099,5
RENAULT CAPTUR163 635 148 44910,2
PEUGEOT 2008134 857 117 45814,8
OPEL/VAUXHALL MOKKA127 337 127 0430,2
HYUNDAI TUCSON117 002 11 154 949
FORD KUGA95 850 75 78326,5
KIA SPORTAGE 111 200 82 65834,5
RENAULT KADJAR97 78420 803370
NISSAN JUKE76 309 79 896-4,5

Větší zájem o SUV vozy dopadá na prodeje aut jiných kategorií. Nejvíce klesají prodeje miniaut a malých aut, nedaří se ani kategorii MPV. Tu už některé automobilky opustily, například Škoda s modelem Roomster.

V prodejích aut podle značek v kategorii SUV výrazně vede aliance Renault - Nissan, která má více než pětinu trhu. Nissan Qashqai je stále nejprodávanějším modelem v této skupině aut, i když jeho prodeje už stagnují a dotahuje ho VW Tiguan a Renault Kadjar. Renault má v první desítce ještě model Captur.

Fotogalerie

V Česku se vyrábí tři modely SUV: Škoda dodává vozy Yeti a nově Kodiaq, v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca. V Nošovický Hyundai pak vyrábí model Tucson. Ten je čím dál úspěšnější, letos se už v kategorii SUV dostal do první šestky.

Otevřenější peněženky Evropanů při nákupech nových aut dokazují i statistiky prodejů podle značek. Čím dál více se daří v Evropě prémiovým značkám, které nabízí také dražší modely. BMW se započítáním prodejů značky Mini například v září v celkových prodejích předstihlo Ford. Podobný skok zažil Daimler, jeho Mercedes v září rostl o 17,8 %.

U prodejů prémiových značek míří největší růst poptávky rovněž po SUV modelech.

Mezi velká SUV míří Škoda Kodiaq. Premiéru si odbyla na pařížském autosalonu:

Křišťálová Lupa 2016
Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Další z rubriky

Řídíte kamion? Němci lanaří české a polské šoféry

(Ilustrační snímek)

Nedostatek pracovních sil nutí německé firmy stále častěji aktivně shánět zaměstnance v sousedním Polsku a Česku. Práci...

Amazon nás mačká jako citrony, říkají Francouzi. Vláda podává žalobu

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...

Francouzská vláda podala k pařížskému obchodnímu soudu žalobu na amerického internetového prodejce Amazon. Za zneužití...

Svatba prince Harryho a Meghan Markle je pro království dobrý byznys

Oficiální zásnubní portrét prince Harryho a Meghan Markle, které pořídil...

Svatba prince Harryho s herečkou Meghan Markle by mohla přinést britské ekonomice zhruba půl miliardy liber (14,4...

Najdete na iDNES.cz