Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. | foto: Yan Renelt, MAFRA

ČD zaplatily rozhovor samy se sebou. Kvůli vyšetřování Evropské komise

  • 63
Stovky tisíc korun zaplatily České dráhy (ČD) za rozhovor s jejich generálním ředitelem Pavlem Krtkem v prestižním magazínu Politico. Tvrdí v něm, že konkurence na české železnici mezi Prahou a Ostravou nepřinesla Česku nic dobrého a ohrazují se proti svému vyšetřování Evropskou komisí.

V rozhovoru, který České dráhy připravovaly samy a který je označen jako placený text, Krtek mluví hlavně o liberalizaci české železnice. „Řada mých zahraničních kolegů považuje českou cestu jako odrazující příklad,“ řekl Krtek. Celý rozhovor lze v originální podobě číst přímo na serveru Politico.eu.

Krtek svá tvrzení dokládá vývojem na trase mezi Prahou a Ostravou po nástupu soukromých dopravců. „Stát takovým vývojem trpí. Platí z rozpočtu několikrát víc než v minulosti, nákladní doprava nemá dostatečný prostor a regionální vlaky mají zpoždění kvůli vysokému počtu dálkových spojů,“ řekl v rozhovoru. Ve čtvrtek na železniční konferenci v Pardubicích ale současně uvedl, že vstup konkurence přinesl zvýšení kvality pro cestující.

Inzerce v Politico stojí v přepočtu 400 000 korun

Mluvčí firmy Radek Joklík tvrdí, že České dráhy jsou oproti minulosti v rámci Evropské unie mnohem aktivnější, Krtek se stal například členem Řídicího výboru Společenství evropských železnic. „Komunikace zásadních témat, včetně liberalizace evropského železničního trhu, je proto automatickou součástí zahraniční agendy. ČD k tomu využívají všechny prostředky, které jako obchodní společnost mají k dispozici,“ řekl Joklík.

Cenu, kterou firma zaplatila, odmítl uvést. Podle vyjádření firmy Politico Europe je cena za placený text v kombinaci papírové a webové verze 14 950 eur, tedy zhruba 400 tisíc korun. Podle Joklíka to bylo výrazně méně.

Krtek se v rozhovoru dotýká také řízení, které s Českými drahami vede Evropská komise. „Nejvíce lituji toho, že eurokomisařky Violeta Bulc a Margrethe Vestager mluví o vyšetřování Českých drah jako o případu boje proti neférovým praktikám. Taková situace nám způsobila hodně škody, přitom jsme neprovedli nic nelegálního,“ řekl Krtek.

České dráhy už dříve podaly žalobu na Evropskou komisi, že ve firmě provedla razii (podrobnosti čtěte zde).