Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Evropská unie chce úspornější kávovary. Na vývoj dala 46 milionů korun

  18:00aktualizováno  18:00
Evropskou komisi trápí neekologická káva. Při její přípravě se totiž uvolňuje třeba hodně nevyužitého tepla. Unie se proto rozhodla investovat v přepočtu 46 milionů korun do vývoje moderního přístroje na kávu, který má být podle návrhu španělského výrobce energeticky úsporný, bezolovnatý a připojitelný k internetu.

Z kávovaru by neměla káva ani kapat, ani se valit moc silným proudem. | foto:  František Vlček, MAFRA

Evropané milují kávu. Prvních devět příček ve spotřebě tohoto horkého nápoje na jednoho obyvatele dokonce zaujímají podle Euromonitoru právě evropské země. Jenže i přes dlouholetou tradici se postup v přípravě kávy od roku 1884 příliš nezměnil - tehdy byl v Itálii patentován presovač.

Až 25 lžiček cukru v jednom nápoji. Britské kavárny jsou pod palbou

A s tím souvisí, že příprava espressa není příliš ekologická. Přístroje vydávají hodně tepla, které nemá žádné využití, a jsou energeticky náročné. Navíc se během přípravy espressa uvolňuje do nápoje stopové množství kovů z olověných trubek.

Evropská komise chce napomoci k řešení této situace, podpořila projekt španělské společnosti Iverital, která chce vytvořit nový ekologický presovač. Firma dostane od Unie na vývoj k přírodě šetrného přístroje v přepočtu 46 milionů korun.

Objednat si kávu mobilem? Dva čeští podnikatelé předběhli Starbucks

Výrobce slibuje, že jeho přístroj bude vyrábět „ekologickou“ kávu. Nový presovač by měl být podle projektu bezolovnatý, energeticky úsporný a připojitelný k internetu. Podle Bruselu ve výsledku profesionální baristé při přípravě kávy ušetřili tři procenta energie oproti současnému stavu, napsal server Quartz.

Firma Iberital chce v průběhu příštích let přístroj certifikovat a prodávat v celé Evropské unii a v dalších sedmi zemích pod názvem ECOBREW. Společnost věří, že do roku 2019 díky inovativnímu výrobku zdvojnásobí celkové prodeje firmy a otevře díky tomu i nová pracovní místa ve Španělsku, které se potýká s velkou nezaměstnaností.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Katalánská fraška aneb souboj španělských kohoutů

Lídři dvou znesvářených táborů už pronikli i do světa satirických figurek.

Katalánci zažívají povolební déja vu. Jenom sami nevědí, o kolik měsíců zpátky v čase se posunuli. Tábory unionistů a...

Facebook sbírá ve velkém osobní data a zneužívá své postavení, tvrdí Němci

Logo Facebooku

Americká internetová společnost Facebook podle německého kartelového úřadu zneužívá dominantního postavení na trhu,...

Fake news neumíme definovat. Stát by neměl cenzurovat zprávy, říká expertka

Nechme na lidech, ať se sami rozhodnou, jaké informace chtějí, říká Kateřina...

Nadnárodní giganti Google či Facebook útočí na pozice mediálních domů. Zprostředkovávají jejich obsah a vydělávají na...

Najdete na iDNES.cz