Ukazují to čerstvé výsledky o nových registracích aut za červen, které zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
Z nich vyplývá, že si lidé žijící v Evropské unii nakoupili 1,34 milionu vozů, tedy o 6,9 procenta méně než před rokem.
Za poklesem stojí slábnoucí vliv šrotovného v regionu. Lidé si kupují méně aut v řadě zemí, kde vláda nějak podpořila jejich nákup a může tak nyní litovat vyhozených peněz. Vůbec největší propad zaznamenalo Slovensko, které se musí vypořádat s více než 40procentním poklesem.
Velké oslabení poptávky ale zažívá i Německo, ve kterém si lidé koupili téměř o třetinu méně aut než loni. Pětinový úbytek si připsala Itálie.
Čechům chuť nakupovat auta roste
Naopak Česko kocovinu po šrotovném necítí. Diskuse o zavedení podpory nákupu aut nakonec přežilo ve zdraví a šrotovné nezavedlo. Češi tak svou spotřebu nemuseli uspěchat a v červnu si nakoupili o 13,8 procenta více aut než před rokem.
Dobře se dařilo Španělsku, kde vláda začala peníze na podporu aut rozdávat až letos. Prodeje se mu zvedly o čtvrtinu. Vůbec největší růst však zaznamenalo Irsko, které se zvedlo o 75,8 procenta.
Z automobilek si největší úbytek připsal Fiat, Ford a Toyota. Prodej samotné značky Fiat se snížil přes 21 procent a prodej značky Lancia byl ještě horší (28,3 %). Prodej Fordu klesl o téměř pětinu a Toyoty přes 15 procent. Poptávku po vozech Toyoty zřejmě stále ovlivňují obavy o bezpečnost jejích vozů po masivním svolání aut k opravě na počátku roku.
Nižší prodeje ale zaznamenala také mladoboleslavská Škoda Auto. Poptávka po jejích vozech klesla o 7,8 procenta a zájem o značky celého Volkswagenu se snížil o 8,5 procenta.
Naopak divize americké General Motors zaznamenala v Evropě vyšší zájem o svůj model Opel (růst přes pět procent). Mírně se zvedl i zájem o renaulty.