Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropské šrotovné Česku svědčí, možná vyrobí milion aut

  5:41aktualizováno  5:41
Česko si díky evropskému šrotovnému libuje. Vyrábějí se zde totiž hlavně menší a levnější auta, o která je v současnosti v Evropě největší zájem. Škoda Auto, nošovický Hyundai a malá trojčata Peugeot, Citroën, Toyota z kolínské továrny TPCA mohou způsobit, že se letos vyrobí v ČR více aut než před rokem.

Malá auta jdou v Evropě díky šrotovnému na dračku. Těží z toho čeští výrobci. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Dokonce by mohla padnout milionová hranice. Loni se v ČR vyrobilo 947 tisíc aut, podíl nošovické továrny Hyundai však činil jen 12 050 aut. Letos to má být už 160 tisíc.

"Po zavedení šrotovací prémie v Německu se jeho trh stal naším největším odběratelem. A po zavedení této podpory v Británii se nám export na ostrovy ztrojnásobil," uvedl mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk.

Právě díky severomoravské továrně, která v průběhu letoška navyšovala svou produkci, by podle Antonína Šípka, předsedy Sdružení automobilového průmyslu, mohla výroba aut v Česku převýšit milion automobilů.

"Loni jsme zůstali těsně pod touto metou, letos bychom ji ale mohli překonat. Škoda Auto podle všeho vyrobí to, co plánuje, TPCA jede stále na stejný výkon a Hyundai výrobu navyšovalo. To vypadá slibně," dodal Šípek.

Šrotovné může přinést Česku problémy později

V době recese nebývalý výkon tuzemského autoprůmyslu se však může časem otočit proti. Prodeje malých aut se totiž po uplynutí šrotovného mohou stát velkým propadákem.

"Za dnešními prodeji pravděpodobně do značné míry stojí přesun budoucí poptávky a může dojít k tomu, že v budoucnu dojde naopak k zabrzdění prodejů v segmentu malých vozidel," varuje Jiří Zouhar, odborník na automobilový průmysl firmy PricewaterhouseCoopers Audit.

S tím však Šípek nesouhlasí. "Poklesy prodejů automobilů mívají na svědomí takzvaní standardní zákazníci, tedy ti, kteří své vozy obměňují každých pět až osm let. Ti nyní vyčkávají, až se situace zlepší. Naopak šrotovné motivuje k nákupu lidi, kteří by si jinak nové auto nekoupili. Po vypršení šrotovacích prémií tito lidé možná za auta už utrácet nebudou, do salonů se však vrátí běžní zákazníci," věří šéf tuzemského automobilového průmyslu.

Kromě Česka, Slovenska, Polska či Rumunska, odkud především pocházejí automobily kupované "za šrotovné", těží ze státních výdajů Německa či Francie na podporu vlastního průmyslu také Asie.

Ze závodu korejské automobilky Hyundai v indickém Chennai do Evropy proudí především malé modely i10 a i20. "Růst Hyundai je hlavně díky malým vozům," říká šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač.

Podle Hodače se však nedá tvrdit, že šrotovné zaplatilo výrobu aut v zemích mimo Evropu. "Náš hrubý odhad je, že aut vyrobených mimo Evropskou unii se v EU prodá kolem dvaceti procent," dodává Hodač.

I přes zavedení šrotovného má většina evropských výrobců aut horší prodeje než loni. Škoda Auto, které pomohlo hlavně německé šrotovné pro prodeje fabií a roomsterů, je celkově po započtení problémů na začátku roku horší v odbytu o zhruba tři procenta. Jen na západoevropských trzích je však v plusu.

Nárůst prodejů v rámci celé Evropy má za první půlrok kromě Dacie a Hyundaie jen koncern Volkswagen a Alfa Romeo, všechny ostatní značky šly dolů. V posledním čtvrtletí sice zaznamenaly růst, ten však zatím ani zdaleka nevyrovnal předchozí propady způsobené útlumem ekonomiky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.