Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Evropští poslanci volají po změně silničních daní

  11:28aktualizováno  16:34
Velká změna v systému zdanění aut, se kterou přišla před rokem Evropská komise, má podporu i v europarlamentu. Změna by přinesla vyšší zdanění méně ekologických aut - ta, která vypouštějí více oxidu uhličitého, by měla být více zatížena než dosud.
Majitelé aut by měli odvádět daně podle emisí oxidu uhličitého.

Majitelé aut by měli odvádět daně podle emisí oxidu uhličitého. | foto: Profimedia.cz

 Návrh počítá také s postupným zrušením poplatků za registraci auta.

Plán má podporu většiny velkých politických stran, ale bojuje s nesouhlasem některých zemí. "Reakce členských zemí byly smíšené," řekl podle agentury Reuters evropský komisař Lázslo Kovács.

"Vím, že návrh nemá podporu v mé zemi a ve Velké Británii," řekla například dánská poslankyně Karin Riis-Jorgensenová, která je zastánkyní návrhu.

Velká Británie a Irsko se záměrem EU nesouhlasí proto, že to je podle nich znak daňové harmonizace, kterou odmítají. Dánsku se zase nelíbí, že by jeho státní rozpočet kvůli reformě přišel o 19 miliard dánských korun (72 miliard českých korun) ročně. Pro prosazení tohoto plánu je ale potřeba shoda všech vlád napříč Unií, napsala agentura Reuters.

Auta s nízkými emisemi by měla platit méně
Majitel auta by podle návrhu měl platit podle toho, kolik CO2 jeho vozidlo vypouští. V současnosti je to v zemích EU různé - například v Německu se daň platí podle velikosti motoru, v Itálii a v Řecku je zase směrodatná velikost vozidla, uvádí agentura ČTK.

Česká silniční daň, kterou platí pouze podniky, se vypočítává podle objemu motoru a počtu náprav.

Čtvrtina emisí oxidu uhličitého v Evropě pochází ze silniční dopravy a poslanci europarlamentu si tak od plánu slibují, že se promítne do zlepšení životního prostředí. "Projeví se to tak, že lidé vymění auta za menší a ekologičtější," míní polský nezávislý poslanec Leopold Rutowicz.

"Je to vítaná podpora pro využití zelených daní způsobem, který mění naše chování bez zvýšení celkového zdanění," cituje britskou liberální demokratku Sharon Bowlesovou ČTK.

Autoři:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Zákon o omezení hazardu je bezzubý, gambleři hrají dál téměř bez omezení

(Ilustrační snímek)

Nový zákon o regulaci hazardu ukládá od ledna spousty povinností. Jenže je bezzubý. Pololegální herny ho obcházejí...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Trh se zájezdy pro starší cestovatele roste, objevují i exotické destinace

Ilustrační snímek

Klienti starší 55 let bývali pro cestovní kanceláře z nouze ctnost. Vykrývali méně lukrativní části sezony, zájezdy pro...

Najdete na iDNES.cz