Hledají práci, ale exekuci zamlčí. Zájemci bez motivace brzdí firmy

  13:00aktualizováno  13:00
Na trhu práce není z čeho vybírat. A pokud už se firmám poštěstí nabrat nové lidi, nemají ještě vyhráno. Některým se totiž hlásí čím dál více lidí s exekucemi, které je těžké motivovat. Zkušenosti s tím mají českobudějovické firmy Viscofan CZ i Robert Bosch. Firmu jejich problémy zdržují.
Dělník. Ilustrační snímek.

Dělník. Ilustrační snímek. | foto: ČTK

Kvůli exekucím je těžší dělníky motivovat, exekuce hodně zatěžují i mzdová oddělení firem, řekli jednatelé Viscofan CZ Miloslav Kamiš a vedoucí personálního oddělení českobudějovického Bosche Barbora Schelová.

Viscofan, výrobce umělých střívek pro masný průmysl, zaměstnává 650 lidí. Loni přijal 60 nových. Počet exekucí u nových pracovníků stále roste, což je podle Kamiše obrovská zátěž pro mzdové oddělení.

Exekuce sužují už i střední třídu, je to problém, varují odborníci

„Exekuce nám rostou a je to pak problém i pro ten byznys. S exekucemi chodí zejména ti noví lidé. Když nabíráte lidi z trhu práce, nemůžete se ptát, jestli mají exekuci. Zjistíte to v okamžiku, kdy mu má odejít první výplata. Ti stávající umí se svými penězi pracovat, ale je to problém u lidí, kteří přicházejí. Problém je, že je nemáte pak kam motivovat. Mají nějaké nastavení příjmů, má to vliv na jejich rodiny, na to, jak chtějí v práci výkonově fungovat, jak se chtějí zabezpečit,“ řekl Kamiš.

Stejný problém zaznamenala firma Robert Bosch. „I my se setkáváme se situací, kdy zaměstnanci čelí exekuci. Mzdová účtárna v takových případech komunikuje s exekutory a informuje je o všech změnách, což vyžaduje větší časovou náročnost,“ řekla Schelová. Bosch zaměstnává 4 000 lidí, letos jim zvedl plošně mzdy o 6,3 procenta. Obrat předloni dosáhl 20,5 miliardy Kč.

Ztrátu motivace k práci kvůli exekucím dnes zmínil jako rostoucí problém Úřad práce ČR. „V současné době se objevuje trend, kdy řada uchazečů, zejména těch, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní, ztrácí motivaci pracovat, a to například kvůli nízké úrovni vzdělání, popřípadě „zastaralé“ kvalifikaci, nedostatku praxe, exekuci, omezené mobilitě, věkovému, zdravotnímu handicapu či péči o malé děti nebo osobu blízkou,“ uvedl úřad (více čtěte zde: Bez práce je 289 tisíc lidí, o sto tisíc méně než před rokem).

Bez cizinců to nepůjde

Viscofan, který měl loni tržby 6,4 miliardy korun, meziročně vyšší o 300 milionů Kč a zisk EBITDA 975 milionů, zavedl loni nový systém odměňování. Podnik rozdělil dělníky do tří skupin, ti nejlepší si mohou vydělat nejvíc peněz. „Chceme, aby ten, kdo je lepší a umí toho víc, to také poznal na výplatní pásce. To byla významná změna,“ řekl Kamiš. Průměrná mzda dělníků ve firmě je zhruba 29 300 Kč.

Kdepak Ukrajinci. České firmy vozí pracovníky už i ze Španělska a Itálie

Za jednu z cest, jak se vypořádat s nedostatkem pracovních sil, považuje zjednodušení pobytu lidí z Ukrajiny v ČR. Ve firmě loni pracovalo 31 Ukrajinců, v programu Režim Ukrajina požádal Viscofan o devět dalších.

„Tenhle stát si musí zvyknout, že se nám tady začnou objevovat i lidé odjinud, a je to dobře. Pojďme intenzivně pomáhat velkým společnostem, aby sem byly schopny získat vývojová centra, protože to je nejrychlejší cesta. Ti lidé sem budou muset přijít. Je třeba přemýšlet, jak je sem dovezeme s rodinami, aby si tu vytvořili zázemí. Neříkám, že bych sem chtěl dovézt mraky imigrantů, ale bez této politiky to nepůjde,“ řekl Kamiš.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Stavebnice, panenky, modely. Česko je evropskou hračkářskou velmocí

Jiřetínská Detoa nabízí skupinám turistů exkurze podnikem s tradiční výrobou hraček a klavírových mechanik.

Česká republika je největším vývozcem hraček v Evropě. Hodnota jejich exportu dosahuje dvou miliard eur (51,6 mld. Kč)....

Vratné PET lahve. Firmy zkoušejí zdokonalit recyklaci plastových obalů

Ilustrační snímek

Evropská směrnice o omezení jednorázových plastů bude zřejmě od členských zemí požadovat, aby do roku 2025 sbíraly 90...

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Najdete na iDNES.cz