„Jde čistě o obchodní rozhodnutí, o žádné emoce. Máme spousty jiných dobrých prodejců, s kterými budeme dál pokračovat,“ řekl marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma. „Náš on-line prodej velmi roste, to znamená, že už nepotřebujeme takového partnera,“ řekl šéf a zakladatel Exim Tours Ferid Nasr.
Invia tvrdí, že s Exim Tours stále jedná. „Ukončení spolupráce je pouze jednou z variant. Invia není ochotna nabízet exkluzivní podmínky velkým cestovním kancelářím, naopak drtivou většinu prodeje realizuje pro desítky středně velkých CK a není v žádném případě závislá na malém počtu velkých dodavatelů,“ řekl Michal Tůma z Invie.
Fischerovi i Eximu se nelíbí, že Invia se čím dál více snaží profilovat nejen jako prodejce zájezdů, ale i jako jejich tvůrce. Nechtějí tak spolupracovat s firmou, která se z jejich partnera stává spíše konkurencí. Cestovky, zejména menší, jsou na prodejích u Invie často životně závislé. Invia má na trhu s on-line zájezdy výrazně dominantní pozici.
Ztráta prodeje za miliardu
Ztrátou Exim Tours přijde Invia o velkého touroperátora, kterému ročně prodala podle informací iDNES.cz zájezdy za zhruba 600 milionů korun. V součtu s odchodem CK Fischer tak jde o zájezdy za zhruba miliardu korun.
Exim Tours už před časem naznačoval, že s Invií není zcela spokojený. „Některé marketingové praktiky zmiňovaného provizního prodejce se nám také nelíbí. Další případné kroky proto zvažujeme,“ řekl Zíma v dubnu (více čtěte zde).
Pro Invii jde o citelnou ztrátu i kvůli tomu, že ztrácí největší hráče na trhu a výrazně se tak sníží její nabídka zájezdů. Menší cestovky, které u ní zůstávají, nemají takovou kapacitu.
„I když nás možnost odchodu CK Exim Tours mrzí, důležité je, že zákazníci ho takřka nepocítí. Z celkového počtu 19 379 hotelů od více než 300 cestovních kanceláří představuje unikátní nabídka CK Exim Tours 180 hotelů, takže případným ukončením přijdeme o necelé 1 % destinací. A tuto chybějící nabídku umíme nahradit díky existujícím partnerům v krátkém čase,“ řekl Tůma.
Mohli jsme zlevnit, pochvaluje si Fischer
CK Fischer si zatím odchod od Invie pochvaluje. „Nezaznamenali jsme pokles, naopak letos rosteme. Nemusíme Invii platit provize, takže jsme mohli zlevnit,“ říká dva měsíce po odchodu od Invie šéf CK Fischer Jiří Jelínek.
Změna v koncepci Invie přišla loni poté, co firmu ovládl Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Loni na podzim založila Invia firmu Invia International (II), která se začne mnohem více věnovat byznysu organizace zájezdů než prodeji dovolené od cestovek. V únoru pak vznikly další firmy, například Invia Flights na prodej letenek.
„Založení nových firem je funkční záležitost, umožňuje nám to přehledněji strukturovat celou skupinu, která kolem Invia vznikla. Směrem k zákazníkovi se nic nemění a Invia zůstává tou značkou, u které najde vše potřebné pro jeho dovolenou,“ řekla v dubnu Michaela Papežová, PR manager Rockaway. Na trhu ale začala firma aktivně hledat nové zaměstnance právě na odborné pozice související se sestavováním zájezdů.
Podle čerstvě zveřejněných výsledků v obchodním rejstříku prodala Invia za rok 2015 zájezdy za 6,8 miliardy korun, vydělala 114 milionů korun.