Zakladatel Exim Tours Ferid Nasr je přesvědčen, že s Travel Servicem jako majitelem ČSA by se domluvil lépe než s Air France.

Zakladatel Exim Tours Ferid Nasr je přesvědčen, že s Travel Servicem jako majitelem ČSA by se domluvil lépe než s Air France. | foto: Dan Materna, MAFRA

Exim vyráží na nákupy, chce nabízet i poznávací zájezdy

Největší tuzemská cestovní kancelář Exim Tours chce být ještě větší. Její hlavní vlastník Ferid Nasr plánuje postupně přeměnit cestovku zaměřenou téměř výhradně na pobyty u moře na univerzální kancelář. Chce získat některého konkurenta, aby mohla nabízet také poznávací zájezdy.

„Eximu chybí hodně věcí v nabídce, které chceme doplnit. Můžeme to zavést sami, nebo koupit hotovou firmu, která má zkušenosti,“ říká Nasr.

Podle něj už o koupi některé kanceláře jedná. Zatím ho lákají hlavně prodejci exotické dovolené na míru či prodejce letenek. „Jméno té cestovky by zůstalo, začlenili bychom ji do katalogu Eximu,“ dodal s tím, že koupi chce zaplatit z vlastních zdrojů.

České cestovní kanceláře čeká letos možná přelomový rok. Kvůli poklesu jich zřejmě část zmizí z trhu, může dojít i ke spojování některých hráčů.

„Pro Exim Tours je to nutný krok. Na vyspělých trzích je běžné, že jsou cestovky univerzální a nezaměřují se jen na jeden typ dovolené,“ říká Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Exim Tours


Dnes největší česká cestovní kancelář vznikla v roce 1992. Za loňský rok vydělala 175 milionů korun a měla obrat 3,8 miliardy.

Firmu založil Ferid Nasr (46), Tunisan, který přijel studovat do Česka výpočetní techniku. Cestovní kancelář působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a v Rumunsku.

Ferid Nasr je ženatý, má tři syny, většinu týdne tráví na cestách. Na dovolenou jezdí nejraději na chalupu v Jizerských horách.

Pokles trhu potvrzuje i Nasr – prodeje Eximu letos zatím klesly zhruba o deset procent. „Pokud jsem plus minus deset procent, tak jsem v klidu,“ tvrdí Nasr.

O tom, že by kvůli propadu trhu rušil lety, prý neuvažuje. V případném krachu soupeřů vidí šanci. „Jsou tu cestovky, které i v dobré sezoně moc nevydělávaly. Tohle nemůžou přežít, čekám, že teď navýšíme podíl na trhu,“ podotkl.

Nakupovat konkurenty chce letos i Čedok, mluví se hlavně o jeho zájmu o Eso Travel a Firo-Tour.

Exim loni zvýšil svůj zisk, na zájezdech vydělal 175 milionů korun. Obrat stoupl téměř o půl miliardy na 3,8 miliardy korun. Pro firmu byl loňský rok rekordní v počtech lidí i obratu, ale sezona byla podle něj těžší než rok předtím, i když cestovkám nahrávala silná koruna a později zlevňující ropa.

„Lidé čekali s koupí zájezdů na hodně poslední chvíli. Ten trend je tu i letos,“ říká Nasr. Podle něj se to týká hlavně levnějších hotelů, dražší ubytování si lidé rezervují naopak déle dopředu.

Prasečí chřipka kazí plány

Letošní plány Eximu částečně překazila prasečí chřipka, kvůli které musel pozastavit lety do Mexika, se kterým měl přitom velké plány. „Chtěli jsme tam létat celý rok, tedy i v létě. Poprvé by tak bylo celoroční spojení s exotikou,“ říká Nasr, který je sám Mexikem nadšen. „Není mnoho míst, kam bych se na dovolenou vracel. V Mexiku jsem byl už dvakrát,“ dodal.

Celoroční šňůra letů do exotické destinace by mu podle něj přinesla podstatně lepší vyjednávací pozici o cenách hotelů. „Je rozdíl, když si objednám hotel na půl roku, nebo rok,“ dodal. Teď má obavy, že kvůli chřipce přestanou mít lidé zájem o celý Karibik.

Nasr je spokojen s tím, jak se vyvíjela poptávka po zimních zájezdech do tepla, i když v prosinci zcela zrušil lety do Thajska a pak zcela odložil plány létat na Floridu. Malý zájem si vysvětluje i tím, že tam cestovka nenabízí služby all inclusive.

ČSA by měl koupit Travel Service

Nasr patří k zastáncům toho, aby České aerolinie koupil Travel Service, a to přesto, že právě ČSA mu zajišťují většinu letů. „Spíše se domluvím s Travel Servicem než s Air France. Bojím se, že Air France nebude chartery nějak moc rozvíjet,“ dodal.

Nemá ani obavy z toho, že by koupí ČSA ovládl Travel Service většinu trhu s charterovými letadly u nás. „Travel Service ví, že když se nedomluvíme, přivezu mu konkurenci,“ dodal. Narážel na fakt, že Exim už v minulosti létal například s egyptským Koral Blue nebo tuniským Karthago Airlines.