iDNES.cz to zjistil z registru smluv. Podle smlouvy má firma od července do prosince letošního roku zpracovávat výzkumy veřejného mínění na vybraná témata. „Díky tomu bude odbor komunikace moci snadno analyzovat veřejný názor a připravovat mediální reakce a kampaně na vybrané problematiky,“ uvedlo ministerstvo ve smlouvě.
Firma Jana Kubáčka, který dříve pracoval například pro Věci veřejné, se k zakázce dostala v poptávkovém řízení, soutěž nebyla nikde zveřejněna. Ministerstvo oslovilo ještě STEM a firmu Euro-Agency.
Ředitelka odboru komunikace Veronika Vároši, která je na smlouvě podepsaná, vysvětluje důvody pro zadávání průzkumů tím, že „hnutí ANO vnímá politiku jako službu veřejnosti“. „Proto je přirozené, že se jím obsazený resort zajímá o názory občanů. Zjišťujeme potřeby a přání obyvatel České republiky proto, abychom mohli pro občany vytvářet lepší zákony,“ řekla Vároši. Podle ní průzkumy používá k posílení relevance poskytovaných informací směrem k veřejnosti.
„Využívání průzkumů veřejného mínění je ve vyspělých zemích obvyklý postup,“ dodala Vároši. Podle průzkumu MF DNES mezi jednotlivými ministerstvy v Česku většina úřadů ale průzkumy neobjednává. Výjimkou je hlavně ministerstvo zemědělství, které za poslední tři roky uskutečnilo pět průzkumů. Týkaly se například sběru lesních plodin či návštěvnosti lesa. Letos běží marketingový průzkum postojů populace a odborné veřejnosti k ministerstvu zemědělství.