Bývalý šéf České pojišťovny Pavel Řehák kupuje společnost Expensa, která se zabývá platebními kartami pro firmy.

Bývalý šéf České pojišťovny Pavel Řehák kupuje společnost Expensa, která se zabývá platebními kartami pro firmy. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Exšéf České pojišťovny Řehák jde do byznysu s platebními kartami

  • 5
Bývalý šéf České pojišťovny a investor Pavel Řehák vstupuje do byznysu bezhotovostních plateb. Poté, co jeho fond Vigo Investments loni získal pojišťovnu Triglav, nyní kupuje společnost Expensa, která se zabývá platebními kartami pro firmy.

„Přesně to zapadá do naší investiční strategie, kdy se vždy díváme na to, jestli daná firma dokáže měnit odvětví, ve kterém působí. Expensa má velmi šikovný tým a také výbornou platformu, která umožňuje fakticky zrušit hotovost ve firmě,“ říká k čerstvé akvizici Řehák.

Společnost Expensa je český start-up, na trhu působí zhruba dva roky. Firmám ve spolupráci s MasterCard nabízí systém, který v podnicích prakticky úplně nahrazuje firemní pokladnu a hotovostní operace. Třeba proplácení cestovních příkazů, pracovních náhrad za stravu či pohonných hmot. Karty je možné dobíjet na dálku. Vše probíhá on-line.

Podle svého šéfa a jednoho ze zakladatelů Patrika Tjokordy má dnes Expensa tisíce aktivních karet u stovek firemních klientů. Přes její systém proteklo doposud více než 100 milionů korun. A vstup skupiny Vigo Investments má rozvoj firmy ještě výrazně urychlit. Vigo vyplatilo původní menší „andělské“ investory a v projektu získává většinový podíl. Menší podíly pak zůstanou dvěma zakladatelům. Kromě Tjokordy je to produktový ředitel Michal Diviš.

„Věděli jsme, že pro další krok v tomto obtížném a velmi konzervativním byznysu potřebujeme kapitálově silného a dlouhodobého partnera. Ideálně někoho se stejnými vizemi, který chce měnit odvětví,“ říká k tomu Tjokorda. Už příští rok by se počet aktivních karet měl přehoupnout na nízké desetitisíce. Firma chce navíc výrazně personálně posílit. Dnes má asi 30 zaměstnanců, do půl roku by to mělo být kolem 60.

Cílem je ušetřit podnikům dvě až tři miliardy

Obchod prý obě strany upekly poměrně rychle, první jednání začala před třemi měsíci. Cenu účastníci transakce komentovat nechtějí. Podle Řeháka skupina Vigo plánuje do firmy nalít velké peníze na další rozvoj. „Celý příběh Expensa je pro nás řádově o stovkách milionu korun,“ říká někdejší konzultant McKinsey a exšéf České pojišťovny.

Rozhovor s Řehákem o nákupu pojišťovny

„Cílem je ušetřit zejména malým a středním podnikům dvě až tři miliardy korun. Tolik firmy nesmyslně utratí za řízení hotovosti ve firmě, za DPH, které nechávají v zahraničí a zbytečně za pohonné hmoty,“ láká Řehák firemními propočty.

S firmu se nechce prosadit jen v Česku, ale také v zahraničí. „Horizont jedna je Česká republika, horizont dvě je Evropa. Malým a středním podnikům chybí podpora všude v Evropě. Banky tento trh přesně neumí uchopit a právě tam míříme,“ vysvětluje Řehák.

Skupina Vigo Investments loni získala českou pobočku pojišťovny Triglav, kterou později přejmenovala na Direct pojišťovnu (více čtěte zde). Podle Řeháka se firma dívá na další projekty. Už dříve prohlásil, že by skupina chtěla do dvou let proinvestovat až 1,5 miliardy korun. „Máme několik dalších transakcí v běhu. Ale nevím, jestli budou uzavřené ještě letos,“ naznačuje Řehák.

Na otázku jestli Expensa není předkolem pro budování, či akvizici vlastní banky se Řehák zatím jen usmívá. „Možné je všechno, ale zatím to není aktuální,“ dodává.