Pod Štefunkovým vedením se firma pouští do nových oblastí, kromě mobilních služeb se mění i v majitele obsahu.

Pod Štefunkovým vedením se firma pouští do nových oblastí, kromě mobilních služeb se mění i v majitele obsahu. | foto: František Vlček, MAFRA

Osobnosti roku 2015: Režisér mobilní revoluce Martin Štefunko

  • 3
Nástup investorů z PPF do telekomunikací oborem zamával. Přišly nové technologie, ale také vlna sporů a vyšší ceny. Přestože se změnami bývá často spojován majitel PPF Petr Kellner, MF DNES do přehledu osobností zařadila Martina Štefunka, exšéfa investic společnosti, který Kellnerův životní nákup vymyslel a řídil.

Štefunko se stejně tak podepsal pod následnou divokou jízdu, při které se nejen mnohým akcionářům O2 dělalo špatně od žaludku. Psychologická hra, kterou s akcionáři slovenský stratég rozehrál, vedla k dočasnému dramatickému oslabení hodnoty firmy. Zejména hrozící půjčka mateřské PPF ve výši 25 miliard způsobila mezi investory paniku.

Osobnosti roku českého byznysu

Stáli u miliardových obchodů, nebo svými kroky výrazně proměnili poměry svých odvětví. Ne vždy se jim jen tleskalo, někdy naopak pobuřovali. Pětice lidí, které redakce vybrala za osobnosti končícího roku v českém byznyse:

Kdo však v bitvě nervů vydržel, nakonec slavil. Projekt rozdělení firmy na maloobchodní část O2 a infrastrukturní Cetin z poloviny roku nakonec uspěl, akcie okleštěného O2 od léta vyrostly o desítky procent. PPF vytěsní akcionáře z Cetinu, naopak u O2 se snaží investory uklidnit a tvrdí, že firmu neovládá.

Právě O2 řídí slovenský ekonom Štefunko z pozice šéfa dozorčí rady. Loni opustil všechny posty v rámci PPF, kde řadu let platil za korunního prince a Kellnerova chráněnce. Mezi oběma finančníky to údajně začalo během „akce O2“ skřípat. Zároveň v tom může být i taktika, neboť jejich rozchod dobře zapadá do příběhu o nezávislém O2, kde je PPF „jen řadovým“ akcionářem, byť s podílem přes 80 procent.

Pod Štefunkovým vedením se firma pouští do nových oblastí, kromě mobilních služeb se mění i v majitele obsahu. Investovala do sportovních přenosů a přiostřila jejich ochranu a výtěžnost. Kvůli fotbalovým přenosům Ligy mistrů na zahraničních televizích se soudí s konkurenčními operátory UPC a Skylink (více čtěte zde), mnohem víc si hlídá používání své televize v restauracích a hospodách, kde zavedla novou, dražší službu.