Z chudého chlapce se znetvořeným obličejem se stal podnikatel roku z Peru

  10:00aktualizováno  10:00
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Nejdřív se učil prodávat čokoládu na trzích, postupně se Peruánec Teodoro Ortiz propracoval k takzvaným superpotravinám, které proslavil ve světě. Jednu z nich díky němu vzala NASA do vesmíru. Nyní díky tomu zvítězil v soutěži EY Podnikatel roku.

Peruánec Teodoro Ortiz se ve světě proslavil díky superpotravinám. | foto: Profimedia.cz

Pětasedmdesátiletý Teodoro Ortiz z Peru proslavil tradiční andské suroviny, jako jsou quinoa (merlík čilský) či amarant (laskavec ocasatý). Ve vyspělém světě se nyní díky vysokému obsahu zdraví prospěšných látek nazývají jako superpotraviny. A že na nich něco bude, dokazuje i jeho maminka, která letos oslavila 105. narozeniny. „Stále si dobře pamatuje a je aktivní,“ říká Ortiz.

Neobyčejný životní příběh je však i za Ortizem, který minulý týden přicestoval do Monaka jako národní vítěz na finále soutěže EY Podnikatel roku. Když mu byly čtyři, vybuchla vedle něj petrolejka a znetvořila mu část obličeje, což je navzdory několika operacím viditelné dosud. „Víte, jak dokážou být děti bezcitné. Odsouvali mě na okraj, byl jsem terčem posměšků. Ale postupně jsem si našel pár kamarádů a ti, kdo si na mě dovolili, dostali, co si zasloužili,“ vypráví.

Quinoa, kiwicha nebo camu camu. Superpotravinám hrozí zhoršení kvality

Naučil se čelit problémům i přesile. K obchodu přičichl ještě předtím, než se naučil číst a psát. Na trhu San Pedro v jeho rodném městě Cusco chodil na trh, kde rodičům pomáhal s prodejem. O všem mluví s pokorou, sám pochází z chudých poměrů.

„Sledoval jsem, jak lidé prodávají své zboží. Někteří to vůbec neuměli, zboží nevychvalovali. Ale jiní dokázali poradit. Moc mě to bavilo. Prodávali jsme také čokoládu, nebalenou, tak se to tehdy dělalo. Začali jsme ji balit a dali na ni etiketu. Pojmenovali jsme ji Sol del Cusco, Slunce z Cuska, protože Slunce je bůh Inků. Tak vznikla naše první značka,“ vzpomíná. 

Přežila dodnes, Peruánci si ji s oblibou kupují při slavnostních příležitostech. A podobně postupoval i s dalšími komoditami, jako je quinoa. Přirozenou cestou vlastně postupně přišel na to, co učí učebnice marketingu po celém světě – že je to hlavně obal, co prodává. „Náš úspěch spočíval jen v tom, že jsme prodávali quinou suchou a balenou. Díky tomu jsme postupně pronikali i do jiných měst a nakonec i do Limy,“ vzpomíná.

Podnikatelské plány překazil vojenský puč

Jenže pak v roce 1968 přišel vojenský puč. Po něm se stal prezidentem Juan Velasco Alvarado. Ortizovi museli po jeho levicových reformách předat část svých podílů ve fabrice dělníkům. „Zaměstnanci nechtěli do firmy nic investovat. Chtěli si jen odnášet peníze. Ale bez investic se podnik nemohl rozvíjet,“ říká.

S koncem diktatury v osmdesátých letech dostal Ortiz fabriku zpátky, vznikla i firma a značka IncaSur. Se zrychlujícím se životním stylem však lidé požadovali také produkty, které se dají snadněji připravit. „Spousta lidí nevěděla, jak quinou uvařit. Přišli jsme s produktem KiwiGen, což je instantní směs quinoy a kakaa,“ říká Ortiz.

Firma se zaměřuje především na Peru, za hranice vyváží jen část produkce. Zejména do sousedních zemí, do USA, do Japonska či Koreje. „Nemůžeme vyvážet o moc víc, protože naše kapacita je nyní využitá téměř na maximum. Ale poblíž Limy stavíme třetí továrnu, která nám umožní produkci až ztrojnásobit. Díky tomu bychom mohli vyvážet víc,“ slibuje Ortiz. Zájem je podle něj obrovský, ale nechce se zavazovat k něčemu, co by nemohli splnit.

Díky Ortizovi se amarant dostal také do vesmíru. „Vzal ho tam první mexický astronaut Rodolfo Neri Vela v roce 1985 s raketoplánem Atlantis. Vzklíčil a vyrostl. NASA s tím experimentuje ve svém středisku v Denveru, jednou by mohl posloužit při osidlování Marsu. Z jednoho maličkého zrnka vyroste 50 tisíc zrn. Takže když si s sebou vezmou astronauti kilo quinoy, vyroste z něj 50 tisíc kilo k obživě,“ sní Ortiz.

Jediný problém je, že se nedá pěstovat všude. „Pokoušejí se ji pěstovat třeba v Kanadě, ale zdaleka nedosahuje kvalit originálu z Peru,“ usmívá se Ortiz.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...



Najdete na iDNES.cz