Modelů, které se dají pořídit za méně než dvě stě tisíc korun, přibylo jen za posledních devět měsíců pět. Celkem jich bylo v září na českém trhu třináct.
Vyšší třída za nižší cenu
"Nová auta zlevňují a lidé mají šanci koupit vůz vyšší třídy za cenu té nižší. Například Hyundai Getz za 179 tisíc v září cenou propadl do třídy miniaut, ačkoli jde o vůz velikosti fabie," říká Ondřej Běhal, šéfredaktor Světa motorů, jenž ceny nových vozů detailně sleduje.
Kun-Hee Ahn, prezident Hyundai Motor Europe, k tomu říká: "Hodně automobilek zlevňuje. Ale ne tím, že by zlevnily auto, ale za stejnou cenu nabízejí větší výbavu."
Podle Běhala dochází k podobným cenovým "přestupům" také ve vyšších kategoriích. Jinak řečeno, lidé dostanou za stejné peníze více prostoru a užitku.
Nejsledovanější automobilka mezi českými motoristy, Škoda Auto, oficiálně zlevnila základní ceník v létě. Na otázku, zda se také fabia zařadí mezi auta s cenou pod dvě stě tisíc korun, nechce firma odpovídat. Podle lidí z branže je to však nepravděpodobné.
Za cenu, která se téměř dotýká hranice dvě stě tisíc korun, lze fabii pořídit jen při slevových akcích u některých dealerů. Obvykle je navíc podmíněna nákupem vozu na leasing.
V září Škoda upravovala ceny u modelu Octavia. Zatímco ještě letos na jaře stála jeho základní verze přes čtyři sta tisíc korun, teď se dá pořídit už za 369 900. Rozdíl je více než padesát tisíc korun.
. Kun-Hee Ahn, šéf Hyundai Motor Europe"Hodně automobilek zlevňuje. Ale ne tím, že by zlevnily auto, ale za stejnou cenu nabízejí větší výbavu." |
"V krizi se automobilky vždy nějakým způsobem snaží zlevnit. Mohou vám dát více peněz za staré auto nebo nějaké vybavení zadarmo. To vše nákup zlevňuje," říká Ivan Hodač, generální tajemník Asociace evropských výrobců automobilů.
V září stlačil cenu také Fiat, jehož model Bravo se dá pořídit za méně než tři sta tisíc korun. Přidal se tak k automobilkám, které pod třísettisícovou hranicí nabízejí vozy nižší střední třídy. Mezi dalšími jsou například Citroën C4, Opel Astra Classic, Chevrolet Lacetti nebo Kia Cee’d.
Na pokles cen v Česku tlačí také koruna posilující vůči euru. Ceny u nás byly hlavně v prvním půlroce podstatně vyšší ve srovnání se zahraničím, ale teď se to začíná měnit. Velcí prodejci aut se totiž chtějí spojit v tlaku na importéry.
"Lidí, kteří si jezdí pro auto do Německa, přibývá a my to pak cítíme," říká jeden z dealerů, který si nepřál být jmenován. Podle něj ale dosud nejsou jednání s importéry příliš úspěšná.
Některé značky, zejména ty dražší, však situaci již pochopily a začínají kvůli odlivu zákazníků do Německa zlevňovat. Například Audi přepočítává cenu vozu každý den podle aktuálního kurzu a velké přecenění udělal minulý týden také Lexus. Automobily zlevnil až o půl milionu podle typu vozu a výbavy.
"K takto dramatické úpravě cen nás vede nejen aktuální ekonomická situace, ale i oprávněný pocit českých zákazníků, že ceny luxusních produktů jsou tady v porovnání se zahraničím nesrovnatelně vyšší," uvedl šéf českého zastoupení Lexusu Tomáš Velek.
Náhodné srovnání několika modelů ukázalo, že Lexus je teď dokonce v tuzemsku levnější než v Německu. Čerstvá čísla o prodejích nových aut v pondělí zveřejní Sdružení automobilového průmyslu.
Český trh byl dosud jedním z mála, který rostl. Ale i to už může být minulostí. "Je znát pokles zájmu lidí o nová auta," říká jeden z prodejců. Podle Antonína Šípka ze Sdružení automobilového průmyslu může být signálem o klesajícím trhu právě velké množství slevových akcí.