"To od nás neuslyšíte. Mluvíme jen o úspěšných partnerech." Například kroměřížský Magneton, který pro felicie dodával alternátory, spouštěče pro startování motoru a spínací relé, zatím nebude pro fabii vyrábět nic. "Žádný kontrakt pro nový vůz jsme neuzavřeli. Jednáme ale o dodávkách pro novou verzi motoru 1,4 a věříme, že uspějeme," říká Antonín Paštuka z Magnetonu.
Firmy, které budou na fabii spolupracovat, však mají šanci být úspěšnější než u felicie. Z linek bude sjíždět o třetinu více vozů a také díly na ně jsou složitější - a tudíž pro výrobce cenově výhodnější. A protože fabia bude jezdit na podvozku, který je používán i u jiných aut koncernu VW, mohou české firmy uspět i tam.
ZAKÁZKY NA FABII BUDOU LUKRATIVNĚJŠÍ
Až se produkce fabií rozběhne naplno, z výrobních pásů jich bude denně sjíždět až 1200, zatímco kapacita výroby felicií byla asi o třetinu nižší. Nákup automobilky se tak zvýší a domácímu dodavatelskému průmyslu to zčásti bude kompenzovat neúčast neúspěšných firem.
"Navíc komponenty na fabii jsou složitější a cenově ve vyšší kategorii," připomíná Smutný. Jinými slovy: za propracovanější díly budou výrobci inkasovat více peněz. Petr Stejskal z firmy Hella, která je dodavatelem světlometů, to potvrzuje: "Ve finančním vyjádření bude pokles našich dodávek do Mladé Boleslavi minimální, a to díky plánovanému vyššímu objemu výroby vozů a vyšší přidané hodnotě našich dodávek."
FABIA OTEVŘE DVEŘE NA ZAHRANIČNÍ TRH
Zástupci automobilky přicházejí i s dalším argumentem - fabia jako vůz na podvozku, který budou používat i další výrobci ze skupiny VW, otvírá podle Smutného tuzemským výrobcům dveře k dalším dodávkám do zahraničí.
Podobný kousek se několika tuzemským společnostem podařil ještě před startem výroby nejnovějších škodovek. Například slévárna Kdynium Kdyně, která je tradičním dodavatelem komponent do škodováckých motorů, uspěla u Volkswagenu a bude dodávat součástky do jeho špičkových turbodieselových agregátů. "Naše převodovky již jezdí ve slabších, šestnáctistovkových motorech Volkswagenu Golf a autombilů Seat," říká zase mluvčí ČZ Strakonice Jan Pěnkava.
FELICIA MNOHÝM NAPOMOHLA
Šéf Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek je přesvědčen, že kdyby následníkem favorita byl hned špičkový vůz typu dnešní fabie, pro tuzemské dodavatele by to znamenalo šok, který by velká část z nich nepřežila. "Felicie znamenala přechod od socialistického auta ke špičkovému světovému vozu. A právě proto, že ještě vycházela z konstrukce favoritu, ale byla již velmi solidním a postupně vylepšovaným autem, mohli své výrobky zkvalitňovat postupně až na špičkovou úroveň i její domácí dodavatelé," uvádí Šípek.
Jestliže v roce 1992 jen čtvrtina domácích partnerů automobilky dodávala výrobky v nejvyšší kvalitě třídy A, nyní je to již 75 procent.
Změna souvisí i s tím, že někteří špatní výrobci odpadli a naopak za mladoboleslavskou firmou přišli tradiční dodavatelé koncernu VW. Ti postavili v zemi své pobočky nebo koupili podíly v českých firmách a výraznými investicemi je přetvořili na moderní závody.
Typický je příklad novojičínského Autopalu, výrobce světlometů, který se stal součástí automobilky Ford. "Díky masivním investicím do modernizace jsme si udrželi pozici významného dodavatele mladoboleslavské automobilky. Na fabii budeme dodávat zadní světlomety, v případě felicie to byla méně náročná světla v kabině vozu," uvedl šéf marketingu Autopalu Oldřich Rybníkář. Celkem nyní ze 108 firem působících v automobilovém průmyslu má zahraničního majitele 52 podniků.
TI, KDO NEUSPĚLI, MAJÍ JEŠTĚ ŠANCI
Kdo nemá dodnes smlouvu na dodávky pro fabii, není ještě definitivně z kola ven, říkají zástupci automobilky. V to pevně věří zástupci kroměřížského Magnetonu. Na automobilce je firma životně závislá padesát procent tržeb představují dodávky do Mladé Boleslavi. "Stále jednáme o dodávkách alternátorů pro jeden z nových typů motorů a věříme, že nakonec smlouvu podepíšeme," říká Antonín Paštuka z Magnetonu. Co se stane, když jednání ztroskotají? "Nechci spekulovat, dobré by to nebylo. Musíme se rozhlížet i po nových odbytištích," dodává.