Akcie společnosti Facebook posilují už od začátku tohoto týdne, středeční obchodování na burze zakončily na rekordních 303,91 dolarech za kus. Koronavirovou ztrátu umazaly už koncem května, za letošní rok jsou v plusu 48 procent. Tržní hodnota firmy je nyní necelých 866 miliard dolarů (19,3 bilionu korun).
Cenu akcií ženou ambice Facebooku, který má našlápnuto k tomu, aby se stal významným hráčem i na poli elektronické komerce. Už v květnu zahájil spolupráci s kanadským nadnárodním e-shopovým gigantem Shopify a spustil na svých stránkách platformu pro online nákupy.
Facebook rozšiřuje platební systémy, v Brazílii už jde platit přes WhatsApp |
Kromě „bazaru“ Marketplace, jehož prostřednictvím si mohou lidé na Facebooku prodávat věci mezi sebou, jsou tak na sociální síti k dispozici i standardní e-shopy. V úterý pak firma oznámila, že ve Spojených státech začne ve své aplikaci testovat samostatnou záložku Facebook Shop, kde by měly být všechny online obchody přehledně k dispozici. Američtí uživatelé ji najdou mezi ostatními záložkami jako například Messenger, Skupiny či Události.
Z rostoucí popularity online nákupů, kterou umocnila pandemie covid-19, profitoval Facebook už dříve. Řada online prodejců totiž během karanténních opatřeních ve velkém propagovala své služby na sociálních sítích. „Facebook však podniká kroky, aby usnadnil nákupy přímo ze svých stránek a nárokuje si tak na větší podíl ze zisků z internetového nakupování,“ podotýká portál poradenské investiční společnosti Motley Fool.
Primárním zdrojem příjmů Facebooku zřejmě ještě dlouho zůstane online reklama, analytici však hodnotí jeho sázku na elektronickou komerci jako významnou příležitost. „Je zde evidentní snaha zpeněžit novou sekci,“ řekl agentuře Bloomberg Ronald Josey z investiční firmy JMP Securities.