Ještě nedávno to vypadalo, že internetový Goliáš Facebook nic nezdolá. Čtvrteční pád akcií firmy o téměř 20 procent ale ukazuje, že četné skandály firmu poškodily na její největší dosavadní devize – růstu.
Sociální médium s více než dvěma miliardami aktivních uživatelů si v poslední době rozhněvalo koho mohlo. Kritikům vadí nová pravidla pro filtrování obsahu, neschopnost firmy zabezpečit data svých uživatelů i nové podmínky pro inzerenty. Společnost nejvíce poškodil skandál společnosti Cambridge Analytica, během kterého vyšlo najevo, že na globální platformě došlo ke zneužití osobních informací z 87 milionů účtů jejich uživatelů.
Markem Zuckerbergem spoluzaložená společnost ve středu oznámila, že se v nejbližší době hodlá více zaměřit na bezpečí svých uživatelů, a to právě na úkor růstu. To v důsledku znamená nižší výnos z nakoupených akcií. Firma navíc oznámila tržby ve druhém čtvrtletí za 13,23 miliardy dolarů, původní odhady přitom hovořily o 13,35 miliardách. Naposledy firma minula své cíle v prvním čtvrtletí roku 2015, od té doby své investory vždy jen příjemně překvapila.
Ne tentokrát. Čtvrteční smršť na newyorské burze smazala z hodnoty společnosti 120 miliard dolarů (2 636 miliard korun). Větší denní odpis přitom ještě žádná americká společnost nezažila. Akcie Facebooku se po otevření seance obchodovaly za necelých 180 dolarů – o 40 dolarů méně než v den předchozí. V průběhu čtvrtka se jejich kondice začala zlepšovat a ve čtvrtek večer středoevropského času začaly akcie firmy prolamovat hranici 200 dolarů za akcii.
Podle předpokladů Facebooku se v letošním roce čísla firmy příliš nezlepší. Finanční ředitel David Wehner prohlásil, že tempo růstu příjmů ve třetím a čtvrtém čtvrtletí zpomalí. Facebook si prozatím společně s Googlem udržuje dominantní pozici na trhu s mobilní reklamou. Snížení výhledu růstu příjmů však může jen být snahou o snížení laťky, aby mohla v dalších čtvrtletích tyto údaje překonat a znovu získat důvěru. V minulých deseti čtvrtletích tržby firmy rostly v průměru o padesát procent, ve druhém čtvrtletí se zvýšily o 42 procent.
„Data jako taková nejsou problém, nicméně Facebook ztrácí uživatele, zejména z cílové skupiny mladých do 30 let a nárůst nových počtu nových uživatelů se výrazně zpomalil,“ řekl MF DNES Michal Dvořák, hlavní analytik společnosti Tradecentrum.
Výpadky z výnosů mají kompenzovat Instagram a WhatsApp
Uživatelská základna Faceboku se ve druhém letošním čtvrtletí rozrostla o 22 milionů účtu, ještě loni za stejné období to přitom bylo 41 milionů. Dvořák dodal, že pokud nebude gigant nabírat nové uživatele z této aktivní skupiny, bude mít do budoucna problém. Pokles ceny akcií je však podle něj dočasný a jejich hodnota se může brzy vrátit na svoji předchozí pozici.
Co se potenciálních tržeb týče, Facebook obrací v poslední době větší pozornost na své sesterské firmy – textovací aplikaci WhatsApp a obrazovou sociální sít Instagram. Snížené výnosy z reklamy na své hlavní platformě se snaží vyvážit právě zde. „Otázkou je, zdali se nám tyto služby podaří zhodnotit stejně dobře jako hlavní stránku Facebooku,“ uvedla výkonná ředitelka firmy Sheryl Sandbergová. „A to upřímně řečeno nevíme,“ dodala.
Na finanční kondici společnosti se navíc podepsala i nová evropská legislativa, která trvá na striktnějším dodržování zákonů o zacházení s daty. To ve výsledku nahlodalo počet denních uživatelů na starém kontinentu. V červnu jich tak bylo o procento méně – 279 milionů. V USA a Kanadě to bylo 185 milionů.
Firmě škodí i nedostatečné filtrování zavádějících zpráv, které vedlo k násilným nepokojům na Srí Lance či v Barmě. Uživatelé Facebooku mají navíc v neblahé paměti možnou roli platformy v ruském vměšování do amerických voleb v roce 2016. Tu americké úřady stále vyšetřují.