Značka Patagonia v pondělí oznámila okamžité stažení svých reklam z Facebooku a Instagramu (jejž Facebooku vlastní, pozn. red.), které potrvá minimálně do konce července. „Facebook příliš dlouho nečiní dostatečné kroky, aby na svých stránkách zastavil šíření nenávistných lží a nebezpečné propagandy,“ uvedl na Twitteru marketingový šéf Patagonie Cory Bayers.
Situace je podle něj o to závažnější, že USA čekají na podzim prezidentské volby. „Respektujeme rozhodnutí každé značky a nadále se zaměřujeme na důležitou práci při odstraňování nenávistných projevů a poskytování důležitých informací pro voliče,“ reagovala viceprezidentka Facebooku Carolyn Eversonová v prohlášení.
Facebook čelí v posledních týdnech kritice za to, že nezakročil proti několika kontroverzním příspěvkům amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten se nevybíravě vyjadřoval k protestujícím za rasovou spravedlnost, které v posledních týdnech otřásají Spojenými státy. V jednom z příspěvků z konce května vyhrožoval těm, co rabují obchody, střelbou. Konkurenční Twitter část příspěvku smazal s tím, že vyzývá k násilí, zatímco Facebook jej ponechal beze změny. Jeho šéf Mark Zuckerberg to odůvodnil tím, že je „lídrem instituce oddané svobodě projevu“.
Patagonia vyslyšela výzvu šesti občanských spolků z minulého týdne, aby velcí inzerenti v červenci stáhli svou reklamu z největší sociální sítě. Organizace hájící práva afroameričanů NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) nebo Color of Change tvrdí, že na Facebooku docházelo například k podněcování nenávisti vůči protestujícím za rasovou spravedlnost, které v posledních týdnech otřásají Spojenými státy.
Iniciativa s názvem #StopHateForProfit (stop ziskům z nenávisti) usiluje o to, aby z Facebooku kromě nenávisti zmizely také projevy náboženského fanatismu, rasismu, antisemitismu a násilí. Aktivisté míní, že jediná cesta jak přimět Facebook ke změně chování vede přes jeho peněženku.
Z velkých inzerentů se už dříve ke kampani připojili také další američtí výrobci outdoorového vybavení The North Face a REI. „Už 82 let jsou pro nás lidé důležitější než zisky. Z Facebooku/Instagramu stahujeme veškerou červencovou reklamu,“ uvedli zástupci REI v sobotu. Iniciativu na twitteru podpořila i řada menších firem.
Stažení reklam doporučila svým klientům také významná americká reklamní agentura 360i, informoval minulý týden deník The Wall Street Journal. Na inzerenty apelovala i předsedkyně americké Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová, podle které jsou to právě oni, kdo má na sociální síť tu správnou „páku“. „Inzerenti mají sílu odradit tyto platformy od šíření nebezpečných a dokonce život ohrožujících dezinformací,“ citoval Pelosiovou deník The Washington Post.
„Naše rozhovory s inzerenty a občanskoprávními organizacemi jsou o tom, jak můžeme společně být silou dobra,“ tvrdí Carolyn Eversonová z Facebooku.
Drtivou většinu příjmů Facebooku tvoří zisky z online reklamy. V loňském roce z ní společnost inkasovala téměř 70 miliard dolarů (1,6 bilionu korun). Bude proto záležet na tom, kolik firem se k červencové výzvě k bojkotu připojí. Patagonia loni nakoupila inzerci na Facebooku v hodnotě jednoho milionu dolarů.