Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskriminace přes sociální sítě. Náboráři na nich cílí jen na mladé lidi

  19:08aktualizováno  19:08
Desítky společností používají v USA sociální média a technologické platformy k tomu, aby při náborech zaměstnanců diskriminovaly starší pracovníky. Umožňuje jim to věkové cílení reklamy na Facebooku, LinkedInu nebo Googlu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Před několika týdny společnost Verizon využila reklamy na Facebooku ke zveřejnění náborových inzerátů. Společnost hledala zaměstnance v oblasti finančního plánování a analýzy. Na banneru byla usměvavá žena ve věku dnešních mileniálů, která seděla u počítače a slibovala novým zájemcům skvělou kariéru. Reklama se ale zobrazovala jen lidem ve věku 25 až 36 let, kteří žijí v hlavním městě, nebo jej nedávno navštívili a projevili zájem o finance. Pro stovky milionů lidí, kteří používají Facebook, ale reklama jakoby neexistovala.

Verizon je však jen jednou z mnoha desítek firem, které takto cílí svou náborovou kampaň. Podobně postupují i velké společnosti, například Amazon, Goldman Sachs, Target či samotný Facebook, zjistily servery ProPublica a The New York Times.

Bojovníci za práva žen zaplatí pokutu 5 milionů za platovou diskriminaci

Schopnost zobrazit reklamní sdělení přesnému publiku, u kterého je největší pravděpodobnost, že zareaguje, je základním kamenem obchodního modelu společnosti Facebook. Využití tohoto systému ke zveřejnění pracovních příležitostí pouze určitým věkovým skupinám ale vyvolalo obavy z diskriminace starších pracovníků. 

Několik odborníků zjišťovalo, zda je tato praxe v souladu s americkým zákonem o zaměstnanosti z roku 1967, který zakazuje zaujatost vůči osobám starším 40 let v oblasti pronájmu nebo zaměstnání. Mnoho jurisdikcí pokládá „pomáhání“ nebo „podněcování“ k věkové diskriminaci za trestný čin. „Je to neoprávněné a nezákonné,“ říká Debra Katz z washingtonské advokátní kanceláře.

Facebook se obhajuje

„Pokud se cílení na věk používá zodpovědně, je v průmyslové praxi přijímáno z několika dobrých důvodů. Jedním z nich je to, že pomáhá zaměstnavatelům přijímat zaměstnance všech věkových kategorií,“ reagoval viceprezident společnosti Facebook Rob Goldman.

Po zprávě serveru ProPublica vydala společnost Facebook prohlášení, ve kterém uvedla, že jednoduché zobrazování určitých reklamních kampaní pro různé věkové skupiny u služeb, jako je Facebook nebo Google, nemusí být samo o sobě diskriminací. „V časopisech a televizních pořadech zaměřených na mladé nebo starší lidi k tomu dochází také,“ píše ve svém prohlášení. 

Stížnost přichází zrovna v době, kdy technologické společnosti nejsou nijak regulovány. Americký Kongres zvažuje, že omezí imunitu, kterou technologickým společnostem udělil v roce 1996 kvůli obsahu třetích stran na jejích platformách. 

Přijmu ženu s odrostlými dětmi. Inspekce trestala diskriminační inzeráty

I když se Facebook v oblasti náborů angažuje teprve krátce, získává rychle na oblibě. Začátkem tohoto roku se zaměřil na to, aby inzerentům nabízejícím práci pomohl lépe vybrat lidi, které chtějí firmy oslovit.

Facebook ale není jediný. Server ProPublica otestoval i Google a LinkedIn, u nichž si zadal inzeráty, ve kterých vyloučil lidi starší 40 lety. Inzeráty byly bez problémů zveřejněny. I když LinkedIn po upozornění serveru takovému cílení reklamy zabránila. Společnost Google sdělila, že inzerentům do výběru zobrazování reklamy na základě věku uživatelů, nezasahuje.

Právní problémy

Tato praxe ale již začala přitahovat právní problémy. První stížnost kvůli věkové diskriminaci na Facebooku řeší soud v San Franciscu.

Databáze reklam na Facebooku, kterou shromažďuje ProPublica, ukazuje, jak často a přesně zaměstnavatelé rekrutují podle věku. United Parcel Servise například zaměřil svou náborovou reklamu na lidi ve věku 18 až 24 let. State Farm pak nabízel pozici lidem ve věku 19 až 35 let.

Některé společnosti své reklamy v návaznosti na podnět serveru ProPublica opravily. „Nedávno jsme provedli audit našich náborových reklam na Facebooku a objevili jsme, že některé z nich byly věkové cílené, proto jsme je opravily,“ sdělila mluvčí společnosti Amazon Nina Lindseyová.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Cambridge Analytica chtěla vytvořit kryptoměnu pro obchodování s osobními daty

Brittany Kaiserová, bývalá zaměstnankyně Cambridge Analytica (17. dubna 2018)

Britská konzultační firma Cambridge Analytica, známá v posledních týdnech hlavně kvůli skandálu s uniklými daty...

Heinz namíchal „majočup“. Objevuje Ameriku, zlobí se Hispánci

Novým produktem potravinářské společnosti Heinz je směs majonézy a kečupu.

Potravinářská společnost Heinz uvedla na trh „majočup“, který je kombinací majonézy a kečupu. Výrobek, který firma...

Najdete na iDNES.cz