Family Frost: za lepší a dražší zmrzlinu

  1:00aktualizováno  1:00
Před deseti lety zněla pronikavá melodie provázející příjezd zmrzlinářského auta Family Frost majitelům firmy mnohem radostněji. Tržby i zisky utěšeně rostly, ale s příchodem velkých obchodních řetězců se vše otočilo.
Na byznysu autíček se zmrzlinou je dobře vidět, jaký vliv měly velké molochy na menší obchodníky všeho druhu.

Na byznysu autíček se zmrzlinou je dobře vidět, jaký vliv měly velké molochy na menší obchodníky všeho druhu. | foto: Profimedia.cz

Na byznysu autíček se zmrzlinou je dobře vidět, jaký vliv měly velké molochy na menší obchodníky všeho druhu.

"Do roku 1997 se firmě velice dařilo," říká šéf Family Frost v Česku Martin Odvárko. Tržby zmrzlinových aut se tehdy vyšplhaly na 650 milionů korun.

Velké obchodní řetězce do té doby neexistovaly a zmrzlinářské vozy tak navázaly na tradici pojízdných prodejen.

S koncem 90. let ale nastal zlom, nové prodejny začaly rychle přibývat a tržby Family Frost šly dolů. Až loni se podle Odvárka propad zastavil na úrovni 410 milionů a firma se dostala do plusu. Sám věří, že tržby opět porostou, cílem je půl miliardy.

Maminky a babičky
"Obchodní řetězce nám dělají potíže. Nejvíce ve městech, kde je jich největší koncentrace," popisuje Odvárko, který začal firmu řídit koncem roku 2005.

Věří, že když bude jeho zboží kvalitnější, může proti velkým obchodních řetězcům uspět. "Dříve byla pozornost soustředěna na udržení cen porovnatelných s hypermarkety a supermarkety, často i za cenu nižší kvality," dodává s tím, že právě tahle strategie byla i důvodem strmého propadu tržeb.

Family Frost jezdí a prodává zmrzlinu a mrazené jídlo ještě v dalších sedmi evropských státech, od Německa po Chorvatsko. Všude firma trpěla nástupem řetězců, ale propad u nás byl větší než jinde.

Firma si proto vytipovala klíčové zákazníky. Jsou to hlavně ženy v domácnosti s dětmi, lidé ve věku od 40 do 60 let s vnoučaty a čím dále více i důchodci. Těm se snaží i přizpůsobit nabídku.

Kromě zmrzlin prodává pekárenské sladkosti i mražená hotová jídla. Zároveň si tak zajistí tržby v zimě, kdy zmrzlina tolik neletí.

Nafta není zadarmo
Family Frost, který patří do skupiny Nestlé, se snaží odlišit od ostatních i vlastními značkami zmrzlin. Jejich ceny jsou podle Odvárka podobné jako v obchodech.

"Jsou maximálně o deset procent vyšší proti hypermarketům a supermarketům. Ale máme lepší kvalitu a vozíme až před dům," dodává.

Co má proti marketům výrazně vyšší, jsou ale marže. Ty dosahují až šedesáti procent, zatímco v obchodech se blíží dvaceti procentům. "Je to velká marže, ale máme 85 až 90 výrobků, a jenom náklady na pohonné hmoty jsou vysoké," říká.

Kde auto s mrazeným zbožím zastaví, lze rozeznat hlavně podle houkačky hrající švédskou lidovou.

Na internet firma své trasy nedává kvůli konkurenci. Chvíli tady působila firma Mrazík Ledík, která podle Odvárka okopírovala trasy a vzala i část zaměstnanců, nyní ale žádná přímá konkurence neexistuje.

Celkem může Family Frost poslat do ulic až 240 aut. Plná flotila jezdí hlavně v létě, kdy se trasy rozšiřují o zajížďky do chalupářských oblastí.

Jinak prodejce vyráží šestkrát týdně na jednu trasu. Za den zastaví zhruba stokrát a k zákazníkovi se dostane jednou za týden. "Je důležité mít kvalitní prodejce, minimálně polovina zákazníků chodí kvůli nim," dodává Odvárko.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Družstevní bydlení je na vzestupu, všímají si toho i developeři

Ilustrační snímek

Složí zhruba třetinu ceny bytu a zbytek splácejí. I takto mnozí Češi bydlí „ve vlastním“, aniž by potřebovali hypotéku....

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Najdete na iDNES.cz