Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové mají smůlu. Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří SŽDC

  11:28aktualizováno  11:28
Historická Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která loni objekt koupila od Českých drah (ČD). Rozhodl o tom ve středu Obvodní soud pro Prahu 2.

Rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží - Fantova kavárna | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Soud tím zamítl žalobu italské společnosti Grandi Stazioni, s níž SŽDC po nabytí nádraží ukončila spolupráci.

Fotogalerie

Firma v žalobě zpochybňovala převod nádraží a chtěla, aby soud určil, že nádraží pořád patří ČD nebo státu, za který SŽDC vykonává správu objektu. Rozhodnutí soudu není pravomocné, lze se proti němu odvolat.

Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit. Krok správy železnic vyvolal soudní spory a přerušil rekonstrukci.

V žalobě, kterou ve středu řešil soud, Grandi Stazioni napadla platnost smlouvy o převodu nádraží. Domáhala se určení, zda je historická budova majetkem SŽDC, nebo zda stále patří původnímu majiteli, Českým drahám.

Podle italské firmy převod nádraží trpí vadami, jelikož smlouva mezi ČD a SŽDC nemá dostatečně určenou kupní cenu a je proti evropským pravidlům o veřejné podpoře. „Z těchto důvodů máme vážnou pochybnosti, zda došlo k převodu,“ řekl advokát Daniel Weinhold při přednesu závěrečného návrhu.

Prokazatelné vlastnictví

Soudkyně Otília Hrehová žalobu zamítla se zdůvodněním, že prokazatelným majitelem budovy je SŽDC, která je uvedená v katastru nemovitostí a uhradila kupní cenu za objekt. Dodala, že italské firmě nehrozí žádná konkrétní újma vzniklá změnou majitele objektu.

Kromě vlastnictví historické Fantovy budovy Grandi Stazioni napadla převod nové odbavovací haly na správu železnic. Třetí žaloba se týká náhrady více než 770 milionů jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží.

Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...

Nová sklizeň zlevňuje jablka, kilogram je v průměru za 33 korun

Ilustrační snímek

Ceny jablek s novou sklizní klesly z červencových rekordních 43,23 koruny za kilogram na nynějších průměrných přibližně...

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...



Najdete na iDNES.cz