Farmářské obchody Sklizeno a Náš grunt se spojí. Vznikne nová jednička

  5:00aktualizováno  5:00
Investor Petr Borkovec letos na jaře kapitálově vstoupil do sítě obchodů s lokálními potravinami Sklizeno. Nyní přikupuje největší konkurenční síť Náš grunt, do níž patří dvacítka prodejen po celém Česku.

Brněnská prodejna Sklizeno | foto: Petr Zahnáš

Ze čtveřice společníků řetězce Náš grunt se do nového projektu zapojí jen Aleš Kotěra, zbývající tři se z projektu stahují. Vznikající síť, do níž patří také původní Borkovcova značka My Food, se stane jednoznačným lídrem na rostoucím trhu farmářských potravin. Bude mít téměř padesátku prodejen, letošní obrat má dosáhnout téměř půl miliardy korun.

Farmářské jídlo frčí na webu, síť prodejen Náš Grunt chystá e-shop

A Borkovec, který je zároveň šéfem finančních poradců Partners, neskrývá, že chce nově utvořenou síť dál rychle rozšiřovat. Ať už prostřednictvím franšíz, či kmenových prodejen. Příští rok plánuje otevřít nejméně deset dalších obchodů, o rok později už má síť čítat 80 provozoven.

Obrat má napřesrok dosáhnout 750 milionů. Stále se však bude jednat o nepatrný zlomek celkové spotřeby potravin v Česku, neboť lokální produkty a biopotraviny nyní nedosahují ani jednoho procenta.

„Očekáváme, že do osmi let se trh dostane na tři procenta, a dosáhne tak obratu kolem devíti miliard,“ říká zakladatel Sklizeno David Kukla, který bude mít v nové síti téměř třetinový podíl.

Fakta o trhu s farmářskými potravinami

Samostatných obchodů se zdravou výživou je zhruba šest stovek, obvykle nejsou součástí žádného řetězce. Borkovec tvrdí, že roztříštěnost trhu příliš nesvědčí, protože lokální potraviny prodražuje.

A vysvětluje, co lidi do jeho prodejen láká: „Češi stále více hledají bezlepkové a bezlaktózové potraviny a také takzvané superpotraviny. Mnoho se jich zajímá o různé dietní styly, jako jsou raw nebo paleo, roste poptávka po potravinách bez palmového oleje.“

Konkurence je pomalejší

Na podobném konceptu „lepších“ potravin jako Borkovec a jeho partneři staví také Delmart, který tento pátek otevře v centru Prahy poblíž náměstí Republiky svou třetí prodejnu. Expanze je však pomalejší, než jeho majitel Dušan Mrozek při otevření prvního obchodu a bistra na pražském Andělu před dvěma roky plánoval.

České chipsy z řepy a mrkve míří do světa, pomáhá i trend zdravé výživy

Potraviny od tuzemských zemědělců se dostanou k zákazníkům také prostřednictvím různých e-shopů a rozvozů. Existuje například několik „bedýnkových“ firem. Po Praze a dalších částech Česka jezdí dodávky Mléko z farmy, které jsou společným projektem statkářů Jana Millera a Stanislava Němce. Roční obrat přesahuje sto milionů.

A jistou alternativou jsou také farmářské trhy, jejichž úhrnný obrat se pohybuje kolem 250 milionů korun. Borkovec je však nepovažuje za přímou konkurenci. „Jedná se spíše o hezké nárazové akce s určitou atmosférou. Pro mnoho skutečných farmářů jsou trhy stále náročnější a dražší. Konkurenci ale vidím v aktivitách velkých řetězců,“ říká Borkovec.

Fakta o trhu s farmářskými potravinami
Křišťálová Lupa 2016


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Říkali nám, že e-shop s kytarami je hloupost, tvrdí největší prodejce

„Lidé nám říkali, že prodávat hudební nástroje přes internet je hloupost. Jeli...

Jedna kytara muzikantům nestačí, říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík. Největší prodejce v Česku, který...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Kellnerova skupina PPF sjednocuje Air Bank a Home Credit s Monetou

Sídlo společnosti PPF miliardáře Petra Kellnera v pražských Dejvicích.

Skupina PPF podnikatele Petra Kellnera spustila proces ke sjednocení Air Bank, českého a slovenského Home Creditu s...



Najdete na iDNES.cz