Uspět v Číně je pro americké fast foody natolik lákavé, že neváhají nasadit (pro podniky jejich typu) zbraně těžkého kalibru, od tacos s langustím masem po luxusně vybavené restaurace. Trh s rychlým občerstvením tu totiž dosahuje obratu 130 miliard dolarů (2,97 bilionu korun) ročně, tvrdí CNN.
Z amerických řetězců má největší úspěch KFC. Provozuje tu skoro šest tisíc restaurací, dvakrát tolik, co konkurenční McDonald´s. Jeho levná kuřecí křidélka jsou tu dlouhodobě hitem. Navíc menu obsahuje místní oblíbené pochoutky, jako je tradiční rýžová kaše, vaječný dortík a čaj s mlékem.
McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní |
Čínští zákazníci požadují digitální platformy a aplikace. „Appku“ KFC tu používá více než 160 milionů lidí, což je polovina všech obyvatel USA. V nejnovější pobočce KFC dokonce mohou zákazníci platit prostřednictvím skenu obličeje.
Ne každá západní značka ale vzala moderní technologie za své. I to je možná důvod, proč kavárenský řetězec Starbucks ztrácí svůj tržní podíl ve prospěch čínského startupu Luckin Coffee zaměřeného právě na technologie.
V Číně o svou pozici bojuje také řetězec Pizza Hut. Zkoušel prodávat pizzu se šneky nebo „smradlavým“ ovocem durian a nasadit robotické číšníky, ale bez úspěchu.
Na místním trhu se snaží uspět také firma Taco Bell. Ve snaze přilákat prémiové zákazníky nabízí langustí tacos a japonské pivo. Zatím ale není jasné, jestli uspěje. Konkurence totiž nespí.