Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fastfoody zažily v Česku rekordní rok

  1:00aktualizováno  1:00
Pro velké fastfoodové řetězce působící v Česku byl loňský rok extrémně úspěšný. Vyplývá to z výročních zpráv, které postupně začínají zveřejňovat. KFC zastřešené firmou AmRest poprvé v historii utržilo více než 1,5 miliardy korun, na trh přivedlo hamburgerový Burger King a letos chce dále mohutně expandovat.

Řetězec KFC vydělává hlavně na mladých lidech, celých 82 procent zákazníků je ve věku od 16 do 34 let. | foto: Profimedia.cz

Tržby McDonald’s se přehouply přes 3,7 miliardy a firma ve čtvrtek představila další vějičku na zákazníky – kavárenský koncept McCafé. - čtěte McDonald´s otevřel první kavárnu McCafé v Česku

Zda se rekordy v tržbách budou opakovat i letos, zatím není jasné. Podle vyjádření oslovených firem jim krize zákazníky ještě neodradila, ale jejich zahraniční matky už úbytek strávníků začínají cítit.

Především v USA, kde trvá recese nejdelší dobu a kde jsou největší řetězce doma. McDonald’s tam za první čtvrtletí letoška utržil meziročně o půl miliardy dolarů méně, skupině Yum!, která zastřešuje značky KFC, Pizza Hut nebo Taco Bell ve Spojených státech, za první půlrok poklesly tržby o procento. Celosvětově se jí ale daří, nejrychleji roste v Číně.

Lidé začínají na restauracích šetřit, ale do fastfoodů chodí

V Česku někteří restauratéři především z dražších podniků tvrdí, že recese rychlému občerstvení nahrává. A to i přesto, že u nás je jeho cena obvykle vyšší než u "hotovky" v průměrné hospodě.

"Zatímco klasickým restauracím klientů ubývá, řetězcům s rychlým občerstvením se daří. Jídlo není o mnoho levnější, ale lidé třeba nemusí čekat na obsluhu a neriskují zamračeného číšníka," soudí o situaci v době krize majitel čtyř pražských restaurací Sanjiv Suri.

"Dřív k nám zašli dvakrát do týdne lidé z kanceláří na oběd, dát si těstoviny a colu a střídali to s rychlým občerstvením. Teď se ukážou jen jednou," říká Tomáš Karpíšek, majitel restaurační skupiny Ambiente. "Za první pololetí nám tržby meziročně rostou," potvrdil ve čtvrtek vývoj pro MF DNES šéf českého a slovenského McDonald’s Radek Janalík.

Úbytek klientů prý necítí, na trhu je však podle něj znát, že se část lidí více stravuje doma nebo si vybírají levnější závodní jídelny.

KFC vydělává na mladých lidech

Druhý největší řetězec v ČR, firma AmRest provozující KFC či Burger King, se k aktuálnímu vývoji nevyjádřila. Na letošek má v plánu expandovat osmi novými restauracemi hlavně mimo Prahu a nedávno přes značku Burger King zavelela k obsazení tuzemských nádraží.

Zákazníky zatím nachází hlavně mezi nejmladšími ročníky. Podle svého průzkumu je mezi návštěvníky KFC 82 procent lidí ve věku 16 až 34 let, v šedesáti procentech případů pocházejí z větších měst. Dá se očekávat, že kvůli krizi budou muset fasftoody častěji přicházet se slevami nebo speciálními akcemi.

"Řetězce míří na lidi s nižšími příjmy – to znamená nabízení akčních menu nebo menších porcí," říká za Subway Martin Jonáš. Podle něj chce bagetový řetězec mít v ČR do pěti let 55 bister.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.