Řetězec KFC vydělává hlavně na mladých lidech, celých 82 procent zákazníků je ve věku od 16 do 34 let.

Řetězec KFC vydělává hlavně na mladých lidech, celých 82 procent zákazníků je ve věku od 16 do 34 let. | foto: Profimedia.cz

Fastfoody zažily v Česku rekordní rok

  • 51
Pro velké fastfoodové řetězce působící v Česku byl loňský rok extrémně úspěšný. Vyplývá to z výročních zpráv, které postupně začínají zveřejňovat. KFC zastřešené firmou AmRest poprvé v historii utržilo více než 1,5 miliardy korun, na trh přivedlo hamburgerový Burger King a letos chce dále mohutně expandovat.

Tržby McDonald’s se přehouply přes 3,7 miliardy a firma ve čtvrtek představila další vějičku na zákazníky – kavárenský koncept McCafé. - čtěte McDonald´s otevřel první kavárnu McCafé v Česku

Zda se rekordy v tržbách budou opakovat i letos, zatím není jasné. Podle vyjádření oslovených firem jim krize zákazníky ještě neodradila, ale jejich zahraniční matky už úbytek strávníků začínají cítit.

Především v USA, kde trvá recese nejdelší dobu a kde jsou největší řetězce doma. McDonald’s tam za první čtvrtletí letoška utržil meziročně o půl miliardy dolarů méně, skupině Yum!, která zastřešuje značky KFC, Pizza Hut nebo Taco Bell ve Spojených státech, za první půlrok poklesly tržby o procento. Celosvětově se jí ale daří, nejrychleji roste v Číně.

Lidé začínají na restauracích šetřit, ale do fastfoodů chodí

V Česku někteří restauratéři především z dražších podniků tvrdí, že recese rychlému občerstvení nahrává. A to i přesto, že u nás je jeho cena obvykle vyšší než u "hotovky" v průměrné hospodě.

"Zatímco klasickým restauracím klientů ubývá, řetězcům s rychlým občerstvením se daří. Jídlo není o mnoho levnější, ale lidé třeba nemusí čekat na obsluhu a neriskují zamračeného číšníka," soudí o situaci v době krize majitel čtyř pražských restaurací Sanjiv Suri.

"Dřív k nám zašli dvakrát do týdne lidé z kanceláří na oběd, dát si těstoviny a colu a střídali to s rychlým občerstvením. Teď se ukážou jen jednou," říká Tomáš Karpíšek, majitel restaurační skupiny Ambiente. "Za první pololetí nám tržby meziročně rostou," potvrdil ve čtvrtek vývoj pro MF DNES šéf českého a slovenského McDonald’s Radek Janalík.

Úbytek klientů prý necítí, na trhu je však podle něj znát, že se část lidí více stravuje doma nebo si vybírají levnější závodní jídelny.

KFC vydělává na mladých lidech

Druhý největší řetězec v ČR, firma AmRest provozující KFC či Burger King, se k aktuálnímu vývoji nevyjádřila. Na letošek má v plánu expandovat osmi novými restauracemi hlavně mimo Prahu a nedávno přes značku Burger King zavelela k obsazení tuzemských nádraží.

Zákazníky zatím nachází hlavně mezi nejmladšími ročníky. Podle svého průzkumu je mezi návštěvníky KFC 82 procent lidí ve věku 16 až 34 let, v šedesáti procentech případů pocházejí z větších měst. Dá se očekávat, že kvůli krizi budou muset fasftoody častěji přicházet se slevami nebo speciálními akcemi.

"Řetězce míří na lidi s nižšími příjmy – to znamená nabízení akčních menu nebo menších porcí," říká za Subway Martin Jonáš. Podle něj chce bagetový řetězec mít v ČR do pěti let 55 bister.

,