Fatra chystá obří investice. Proslavily ji hračky, ale živí ji stavební materiály

  11:42aktualizováno  11:42
Nafukovací slon, buvol či indiánská kanoe z­ Fatry Napajedla nechyběli před revolucí u­ žádného rybníka. Hračky firmě přinesly slávu, ale živí ji stavební materiály. Kvůli nim postaví firma za 1,4 miliardy korun novou halu. Cílí na export. Izolačními fóliemi pokryla domy IKEA v Rusku i olympijský stadion v Londýně.

Hračky Fatra slaví u zákazníků znovu úspěch. | foto: Němec ZdeněkMAFRA

Ačkoliv je Fatra známá hlavně díky hračkám, z pohledu tržeb je to pro fabriku vlastně jen okrajová věc. Taková třešnička na dortu. „Nedělají ani procento obratu,“ říká Pavel Čechmánek, šéf firmy, která je součástí Agrofertu (do koncernu patří také vydavatelství MAFRA, pod který spadá i portál iDNES.cz). Firmě šéfuje od roku 2013 a předtím v ní řadu let působil jako finanční ředitel.

Zhruba polovinu z celkových tržeb 3,7 miliardy korun dnes pro Fatru představují výrobky, které najdou uplatnění ve stavebnictví - podlahové krytiny a izolační fólie. Fatra je v tuzemsku jejich jediným výrobcem.

Co se týče podlahovin od těch klasických v rolích až po luxusní vinylové podlahy, má na domácím trhu zhruba poloviční podíl. Mezi hlavní konkurenty patří velké zahraniční firmy, jako francouzská Gerflor, belgická IVC či nadnárodní Forbo se sídlem v Nizozemsku.

A byť fabrika zdaleka nestojí jen na výrobcích pro stavebnictví - plasty z Fatry najdeme třeba u dětských plen či dámských vložek nebo jako součást obalů - právě ve stavebním segmentu chce do budoucna výrazně posílit. V Napajedlech proto za 1,4 miliardy korun vyroste nová hala, která umožní navýšit výrobu podlahovin a izolačních fólií přibližně o polovinu.

Firma, která byla založena v roce 1935 koncernem Baťa kvůli výrobě plynových masek, získala na výstavbu investiční pobídku až do výše 343 milionů korun. „Je to možnost, není to jistota. Není to přímá dotace předem. Můžeme ji získat zpětně formou slevy na dani z příjmu. Ale jen v případě, že po uvedení investice do provozu vyděláme více než předtím,“ říká Čechmánek.

Nemá obavy, že by investici mohlo „pokazit“ případné škobrtnutí české ekonomiky, až se zhruba za dva roky začne v novém závodě vyrábět. „Je to rozhodnutí s ­vizí na dvacet třicet let dopředu,“ říká ředitel fabriky. Ostatně české stavebnictví zažilo v předchozích letech hlubší propad než jiné obory. A Fatra se s tím dokázala vypořádat.

„Navíc jsme exportně orientovaná firma. Třeba izolační fólie mnohem více vyvážíme, než prodáváme v Česku,“ říká Čechmánek.

Člověk se s nimi může setkat u ­průmyslových objektů či jiných staveb po celé Evropě i na jiných kontinentech. Pokryjí základy nově vznikajícího závodu automobilky Jaguar Land Rover u slovenské Nitry. A ­jsou třeba i na střeše olympijského stadionu v Londýně či na obchodních domech IKEA v Rusku.

Zatím bez lidí ze zahraničí

V nové továrně by mohla postupně - až pojede výroba naplno - najít práci asi stovka lidí. Ale už dnes Fatra stejně jako další firmy trpí nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. „Fluktuace se teď trochu zvýšila, ale zatím zvládáme držet výrobu bez pracovních agentur a­ zahraničních pracovníků,“ říká Čechmánek.

Fotogalerie

Nedostatku pracovníků se chce firma bránit větší automatizací a robotizací. Podle šéfa firmy je to jediná cesta, jak udržet krok se zahraniční konkurencí. „Tam, kde to jde, chceme jednoduchou lidskou práci nahradit automatizací. Pro lidi, které takto ‚ušetříme‘, najdeme jinou práci ve firmě. Na druhou stranu je scestné si myslet, že mávnutím proutku všude budou jenom roboti,“ říká Čechmánek.

Vyšší produktivita díky zapojení modernějších technologií pak podle něj může přinést další postupný nárůst mezd. Letos dosáhne průměrná mzda u dělnických pozic v napajedelské firmě 23,5 tisíce korun.

„Fatra měla štěstí na designéry, Libuše Niklová je známá po celém světě. Ty hračky jsou staré 40 let, ale mají nadčasový design,“ řekl Čechmánek.

„A jsme rádi, že se nám výrobu hraček podařilo obnovit. Své zákazníky si našly, byť jsou o dost dražší než asijská konkurence,“ dodává ředitel. Podle šéfky Slevomatu Marie Havlíčkové budou právě retro hračky, včetně těch z Fatry, patřit k hlavním trendům letošních Vánoc.

Přitom na konci 90. let, kdy po otevření hranic zaplnily Česko levné výrobky, nedokázala Fatra konkurovat a kvůli velkému cenovému rozdílu musela výrobu hraček uzavřít. Před rokem 1989 byla na jejich výrobu vyčleněna celá hala, v níž na tři směny pracovaly tři stovky žen.

Ačkoliv Fatra staví ve výrobě na starých prověřených hračkách, nechce zůstat jen u nich. „Každý rok bychom chtěli představit jednu novou hračku. Zaměstnali jsme vlastní designérku a spolupracujeme s­dalšími mladými českými tvůrci,“ říká Čechmánek.

Fatra například představila nafukovací indiánský stan či vodní hračky s námořnickým designem.

Navrhování nových hraček je přitom prý velmi náročné. „Musíte si jako krejčí udělat nějaký návrh. Jenže pak to nafouknete a celé se to změní. Designér musí mít nejen plošnou, ale i prostorovou představivost. A samozřejmě musí vzít do úvahy, aby se to dalo technicky vyrobit,“ vysvětluje Čechmánek.

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Portál Pepa.cz dluží hotelům až statisíce. Nekomunikuje, stěžují si

Akce

Slevový portál Pepa.cz potichu změnil provozovatele. Část klientů z řad hotelů a cestovních kanceláří nyní upozornila,...

Karlovarské minerální vody musí kvůli spojení s Pepsi prodat vody Toma

Závod Magnesia společnosti Karlovarské minerální vody uvedl do provozu novou...

Prodej neochucené i ochucené vody značky Toma, včetně zdroje pramenité vody Natura v Adršpašsko Teplických skalách,...

Přívěs za kolo s elektromotorem. Uveze až 250 kilo, slibuje startup

Na fotografii model nazvaný K-Ryole Pick-up

Francouzský startup K-Ryole si klade za cíl ulehčit život kurýrům na jízdních kolech. Vyrábí totiž přívěsy za kolo s...

Najdete na iDNES.cz