„Nemůžeme připustit, aby se celá další generace stala závislou na nikotinu,“ řekl Gottlieb. FDA podle něj po rozsáhlé tajné kontrolní operaci v létě zaslala více než jedenáct set varovných dopisů prodejcům a udělila 131 pokut obchodníkům, kteří prodávali elektronické cigarety mladistvým.
Tvrdší postup FDA přichází podle Gottlieba poté, co firmy ignorovaly předchozí obavy ze stoupajícího množství mladých kuřáků e-cigaret, píše BBC. „Podle mě zacházely s těmito problémy jako s pouhou výzvou pro jejich PR,“ uvedl Gottlieb v prohlášení na stránkách FDA.
Používání elektronických cigaret mezi mladými podle něj dosáhlo „epidemických rozměrů“. „Musíme proto uzpůsobit některé aspekty naší obecné strategie, abychom čelili tomuto opravdovému a aktuálnímu nebezpečí,“ dodal šéf FDA. Úřad se podle něj zvlášť zaměří na elektronické cigarety s příchutí. „Vážně zvažujeme úpravu předpisů, po které by tyto parfemované produkty byly staženy z trhu,“ uvedl Gottlieb.
Agentura Reuters píše, že výrobci elektronických cigaret nabízejí příchuti, které jsou očividně přitažlivé pro nezletilé, jako například „bonbón“ nebo „žvýkačka“. Podle FDA používaly e-cigarety v roce 2017 více než dva miliony studentů základních a středních škol. Úřad teď dává pěti nejprodávanějším značkám e-cigaret na americkém trhu 60 dní na to, aby dodaly plány jakým způsobem zmírní prodeje svých výrobků nezletilým uživatelům.
„Juulování“ a „vapování“ na sociálních sítích
Nejprodávanější značkou elektronické cigarety ve Spojených státech je Juul od společnosti Juul Labs, jejíž užívání se mezi americkými teenagery stalo natolik populární, že se pro něj ujal termín „juulování“ (juuling). Ten je společně s označením „vapování“ (vaping), odvozeného od termínu vaporizér, vidět v mnohých příspěvcích amerických středoškoláků na sociálních sítích.
Představitelé společnosti Juul Labs prohlásili, že berou prevenci užívání jejich produktů mladistvými jako svou povinnost a s agenturou FDA budou spolupracovat. Podle mluvčí firmy Victorie Davisové však „vhodné příchuti hrají důležitou roli v pomoci dospělým kuřákům při přechodu na tabákové alternativy“. Šéf FDA uvedl, že zatímco je agentura odhodlána propagovat potenciál elektronických cigaret v tomto ohledu, „nesmí to být na úkor dětí“.
Konkurenti Juul Labs z řad tabákového průmyslu postoj FDA vesměs obhajují. Tabáková společnost Altria, která se podle svých slov věnuje prevenci kouření u mladistvých dlouhodobě, je ochotna sdílet s agenturou své zkušenosti. Prevenci užívání tabákových výrobků označila za prioritu i divize společnosti British American Tobacco, která se zabývá vývojem e-cigaret.
Elektronická cigareta je trubička obsahující elektricky napájené tělísko, které ze zásobníku umístěného ve filtru po vdechnutí odpaří dávku nikotinu. Protože nedochází ke spalování tabáku a cigaretového papíru jako u klasických cigaret, neobsahuje e-cigareta rakovinotvorné látky. Návyku na škodlivý nikotin se ale kuřák nevyhne.