Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Fejk chce novodobé přednosty stanic a nádražní hospody bez tabáku

  7:32aktualizováno  7:32
Za jeden z největších problémů považuje ombudsman Českých drah Petr Fejk samotná nádraží. Vadí mu zakouřené hospody i zkostnatělý prodej jízdenek přes internet. Nově by rád zavedl post nádražních supervizorů, kteří by suplovali funkci přednosty stanice.

Zdevastované nádraží Bubny | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Stížnostem říká podněty, každý den mu jich chodí kolem deseti. Necelé dva měsíce po svém nástupu na České dráhy má už ombudsman Petr Fejk jasnější představu, co by chtěl změnit. Musí ale přesvědčit představenstvo státního dopravce.

Fejk první týdny projížděl republiku vlakem křížem krážem a zjišťoval, co se dá zlepšit.

Nádraží považuje celkově za jeden z největších problémů na dráze. "Jsou ve velmi rozdílném stavu, je na nich často poznat, že už neexistuje funkce přednosty stanice," dodal Fejk, který na dráhy přišel po svém předčasném a dobrovolném odchodu z postu šéfa Českého centra v New Yorku.

Chce proto zřídit post nádražních supervizorů, kteří by měli pořádek na nádražích na starosti. Kromě pořádku a čistých záchodů by měl řešit například úroveň prodejců a také reklamy na nádražích. Jako příklad uvádí pražské smíchovské nádraží, kde je hned vedle pokladen obří cedule na prodej kuřecího masa.

"Nemyslím, že by na našich nádražích měly zájmy prodejců převážit nad zájmy cestujících," dodal Fejk. Změnit chce i chování staničního personálu.

Přednosta pomůže babičkám s kufrem

"Když tam ti lidé jsou, měli by být schopni cestujícím i pomoci, například staré paní s kufrem. Jsou to takové detaily, ale cestující potěší," plánuje Fejk, který byl podle svých slov při inspekčních cestách příjemně překvapen přístupem průvodčích. Tedy jak už sám říká podle správného drážního výrazu, vlakového doprovodu.

Pod Fejkem pracují tři další zaměstnanci, většinou dlouholetí supervizoři vlakových posádek, které mají dlouholeté zkušenosti s dráhami. "Na odpovědi na stížnosti nemáme žádný vzor, každou řešíme individuálně," odmítá Fejk, že by vzhledem k opakujícím se tématům nářků cestujících psali lidem univerzální nic neříkající odpovědi.

Fejk bude představenstvu navrhovat i změny v cenících a především v nabídce slev. Podle něj není možné, aby například za stejnou cenu jezdili lidé mezi Prahou a Ostravou tak rozdílnými vlaky. Jednou pohodlnými novými vagony, jednou přes třicet let starými vozy.

"Přichází nové vozy a s nimi by měly přijít i nové standardy a ceny," plánuje Fejk. Podle něj není potřeba měnit tarif, ale například vlaky EC/IC zdražit povinnou místenkou. Už dříve byly vlaky této kategorie dražší, ale když je začal stát dotovat, příplatek zmizel.

Ve starších vagonech by chtěl vylepšit servis tak, aby alespoň v rychlících byl v každém vlaku k dispozici vozík s občerstvením. V letitých vozech podle něj nemá ani smysl rozlišovat mezi první a druhou třídou, a proto by první zrušil, v nových by naopak rozdíl v servisu ještě zvýšil.

Zmizí dlouhodobá rovnice nádražka = zakouřeno

Dráhy se sice dlouho snaží zpřehlednit svoji nabídku různých produktů, ale zatím se jim to příliš nedaří. I Fejk tvrdí, že by nabídku slev rád zjednodušil a současně i zlevnil.

"Prodej jízdenek přes internet by měl být mnohem flexibilnější, tak aby šlo například výhodné jízdenky kupovat i v den odjezdu nebo je využít nikoli jen na konkrétní spoj, ale kdykoli během dne," dodal.

Podle něj jde zatím přes internet z celkových prodejů příliš nízké procento. "Cestující tak přicházejí o výhody internetového prodeje a České dráhy o tržby."

Jeden z prvních kroků, které má Fejk v plánu, nemusí firmu stát prakticky nic, ale zcela rozproudí obsáhlé diskuse. Nelíbí se mu totiž, že se v nádražních restauracích smí kouřit, a rád by dosáhl plošného zákazu. Padla by tak dlouhodobá rovnice platící na většině nádraží: nádražka = zakouřeno. Zmizet mají i hrací automaty.

"Myslím, že spoustu cestujících návštěva takového zařízení spolehlivě odradí, když se musí prodírat cigaretovým dýmem," tvrdí Fejk. Už v minulosti dráhy plánovaly proměnu nádražních restaurací, chtěly například rozjet řetězec restaurací La Rocket. Ale nakonec zůstalo u jediných dvou, v Pardubicích a Praze-Libni. Na ostatních nádražích je kvalita restaurací značně kolísavá.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Textilka Pegas Nonwovens si odhlasovala přesun z Lucemburska do Prahy

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.

Výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens přesune zřejmě své sídlo z Lucemburska do České republiky, konkrétně do...

Fatra chystá obří investice. Proslavily ji hračky, ale živí ji stavební materiály

Hračky Fatra slaví u zákazníků znovu úspěch.

Nafukovací slon, buvol či indiánská kanoe z­ Fatry Napajedla nechyběli před revolucí u­ žádného rybníka. Hračky firmě...

Razie ve Volkswagenu zkoumala, zda si šéf odborů žil nad poměry

Bernd Osterloh, šéf odborů Volkswagenu

Německá prokuratura a daňový úřad prohledaly kanceláře některých vysokých představitelů automobilky Volkswagen. Důvodem...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.