Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fencl připravuje zákon, aby Budvar zůstal majetkem státu

  0:01aktualizováno  0:01
Budějovický Budvar by měl podle názoru ministerstva zemědělství navždy zůstat v rukou státu. "Privatizovat Budvar znamená ohrozit jeho současné postavení, ochranná známka je totiž fixována na národní podnik. Jde o velké riziko, protože prodej může znamenat konec tradiční výroby piva," vysvětlil ministr zemědělství Jan Fencl. Svůj názor ohledně budoucnosti pivovaru chystá ministr Fencl prosadit do zákona nebo vyhlášky, aby zamezil privatizaci Budvaru i příštím vládám.

Podle Fenclova mluvčího Pavla Kováře je cílem zabránit příštím vládám "v divoké privatizaci Budvaru".

Divokou privatizací míní Fencl prodej Budvaru do rukou amerického Anheuser-Busche, s nímž se Budvar pře o cennou známku Budweiser. "Prodávat Budvar znamená dát jej všanc Anheuseru," míní Fencl. "Privatizace Budvaru by podle toho, co vím, neměla proběhnout dříve, než budou vyřešena rizika spojená se soudními spory s Anheuser-Buschem," míní šéf privatizace ministerstva zemědělství Jiří Stehlík.

Podle něho není potřeba prodávat podnik, který pravděpodobně nepotřebuje strategického partnera. "Peníze na vlastní rozvoj si Budvar dovede sehnat a podle výsledků ví, jak pivo vařit, takže žádné rady v tomto směru nepotřebuje," dodal Stehlík.

Ministerstvo zemědělství však zatím nemá přesnou představu, jak chce ministr prodeji pivovaru zabránit. Nejpravděpodobnější je novela zákona o velké privatizaci nebo jiná legislativní úprava. Tu by musel ještě schválit parlament. Zcela proti nejsou ani opoziční strany, je tedy možné, že podobnou úpravu podpoří i Poslanecká sněmovna.

"Zablokovat privatizaci na věčné časy určitě nechceme. Ale na druhou stranu chceme privatizovat Budvar, teprve až budou vyřešeny známkoprávní spory nebo až nebude hrozit nebezpečí," míní šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý. Proč má ministerstvo zemědělství takové obavy z Američanů?

"Anheuser-Busch se ukázal jako společnost, která není pro Budvar strategickým partnerem, ale strategickým likvidátorem," obává se šéf Budvaru Jiří Boček.
Anheuser-Busch chtěl po roce 1989 Budvar získat, a tím elegantně vyřešit známkoprávní spory. To však odmítlo ministerstvo zemědělství definitivně v roce 1996 s tím, že Američané by Budvar nerozvíjeli, ale naopak utlumili.

"Navrhovali jsme rozumné a spravedlivé řešení sporu, ale tyto plány se bohužel neuskutečnily," uvedl k tomu šéf Anheuser-Busche Stephen Burrows.

Oba pivovary se přou, kdo koho kopíruje. Historickou skutečností je, že zakladatel Anheuser-Busche Adolf Busch v roce 1894 prohlásil: "Pivo Budweiser vyrábíme podle receptur piva z Českých Budějovic - je stejné barvy, kvality a chuti." Tím konkurent přiznal, že se snaží jen o kopii originálu z Českých Budějovic, hlásá Budvar v soudních síních.

Podle Burrowse však známku Budweiser celosvětově proslavil Anheuser-Busch a Budvar se na cenné značce podle něj snaží jen parazitovat. 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.