Češi propadli únikovým hrám, za hodinu ve sklepě dají dvanáct stovek

  19:08aktualizováno  19:08
V Česku se rozmáhá fenomén takzvaných únikových her. Lidé i firmy jsou ochotni zaplatit kolem tisícikoruny za to, že budou s dalšími lidmi uzamčeni v jedné místnosti, odkud se musí do 60 minut dostat ven. Hry jako přivýdělek pořádají nadšenci, ale i firmy, kteří do nich investují stovky tisíc korun.

Češi přicházejí na chuť únikovým hrám. | foto: Slevomat.cz

Takzvané Escape Games se začaly šířit do světa zhruba před pěti lety z Japonska. Poté začali dobrodružným hrám přicházet na chuť také Američané a lidé z dalších zemí. V rámci hry se nechají zamknout do místností vypadajících jako středověké žaláře, cely s psychopatem nebo atomové bunkry. Hry přišly zhruba před rokem i do Česka, kde nyní napočítáme až 40 místností nabízejících cesty do minulosti či jiné fikce.

Za hodinu zábavy, při které účastníci řeší různé rébusy, aby našli klíč a dostali se ven, Češi zaplatí v průměru kolem 1 200 korun. To je cena pro celou skupinu, jednotlivce vyjde hra na několik set korun podle počtu účastníků.

V Česku pořádají hry nadšenci ve svém bytě či domě, ale i zábavní centra a firmy, které do nich investují větší peníze.

„Začínali jsme jako nadšenci, kteří jezdili za únikovými hrami po Evropě. Překvapilo nás, jak velký měly u nás ohlas,“ líčí jednatel společnosti The Chamber Tomáš Kučva. Jeho firma nabízí několik her, které si koupí za měsíc sto až sto padesát týmů. Začala už také prodávat licence. To je ve světě běžná praxe - hru si dotyčný buď sám vymyslí, nebo ji provozuje jako franšízu.

Reportáž: vyzkoušeli jsme fenomén únikových her

„Hry jsme si vytvořili sami. Zájem o licence je velký, devět z deseti zájemců ale odradí vysoké náklady. Vytvořit hru trvá 4 až 6 měsíců. Většina žadatelů má mylnou představu, že zaplatí za licenci 20 tisíc a na poplatcích pak tři tisíce měsíčně,“ uvedl Kučva. Ve skutečnosti jsou ceny mnohem vyšší, přesná čísla však Kučva prozradit nechce.

Únikové hry v tuzemsku necílí pouze na Čechy. Někteří podnikatelé se zaměřují zejména na turisty z ciziny. Například společnost JMNC Golf, která provozuje adventure minigolf v Praze, plánuje vytvořit zábavní centrum včetně únikových her. „Hra Czech Trap cílí především na turisty,“ uvedla Julie Roberts. Společnost ji nabízí pětkrát denně a ze šedesáti procent má plno.

Zájem je však i ze strany firem, které si hru objednávají jako teambuilding. Do tajemných sklepení se tak dobrovolně nechal zavřít například užší management Kellnerovy O2, zaměstnanci ČSOB, Uni Credit Bank, Mondelez, Starbucks či Auto Kelly.

Fotogalerie

„Myslím, že dojde k proměně trhu. Očekávám paralelu se slevovými servery, kdy po obrovském boomu některé skončily,“ myslí si Kučva. Jeho společnost patří k prvním, které na český vstoupily a do her začaly investovat větší peníze.

„Dnes je standardní do jedné hry investovat 100 až 200 tisíc, ale jsou i hry, které stojí 1,5 milionu korun,“ dodal. The Chamber dnes staví na Petrském náměstí v Praze největší únikové centrum ve střední Evropě, investice jsou v řádu milionů korun. Součástí jedné místnosti je například deset kilometrů datových kabelů. Centrum částečně financuje investor, kterého si společnost zajistila.

V poněkud skromnějším měřítku ve sklepě na pražském Proseku provozuje únikovou hru Jiří Korecký s projektem Escape Master, během které lidé mají za úkol uniknout z psychiatrické léčebny. „Hru jsme spustili před půl rokem. Větší zájem jsme zaznamenali třeba před Vánocemi. Když je totiž hezky, mají lidé náladu na jiné věci, než být někde zavřený,“ říká. Činnost provozuje s manželkou jako přivýdělek na živnostenský list.

Zájem Čechů o únikové hry potvrzuje také portál Slevomat.cz. Mnoho lidí vouchery pořizovalo jako vánoční dárky.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...



Najdete na iDNES.cz