Čeští výrobci čím dál víc sahají po známých filmových a seriálových postavách, aby jimi upoutali pozornost na své zboží mezi záplavou toho ostatního.
Cena za odlišnost však není malá, za licence se platí desítky tisíc dolarů, a když sázka nevyjde, část peněz přijde nazmar.
"Věděli jsme v předstihu o Teletubbies, a proto jsme zažádali o licenci. Trvalo to sice dlouho, ale bylo to úspěšné," říká Miroslav Kotík, majitel firmy Efko. S motivem jednoduchých a roztomilých postaviček pro nejmenší vyrábí pexeso, domino a další hračky. "Je to ale risk, do projektu musíte jít v předstihu," dodává.
"Dříve měli klienti obavy a chtěli vyčkávat, až bude film v kině a jakou bude mít návštěvnost. Ted už si více uvědomují, že musí začít dříve," říká Andrea Skotnicová ze společnosti Plus Licens, která v tuzemsku zajišťuje prodej práv některých zahraničních filmových hrdinů.
Spěch je nutný, aby se firma svezla na módní vlně, která u filmů trvá tři až šest měsíců. "Jen tak tak jsme stihli premiéru. Vše se hrozně dlouho schvalovalo," říká Tomáš Bělka z firmy Betexa vyrábějící společenské hry na motivy Harryho Pottera.
Pospíšit si musí výrobce nejen proto, aby vydělal, ale aby alespoň splatil licenci. Poplatky za ni se pohybují u potravin od tří do sedmi procent z velkoobchodní ceny a u hraček, triček a dalšího zboží od deseti do čtrnácti procent.
Firma musí předložit plán, že chce prodat třeba deset tisíc jogurtů s Vochomůrkou měsíčně a podle toho se vypočítá poplatek. Zpravidla se pohybuje ve stovkách tisíc korun. "A část, minimálně pět tisíc dolarů (130 tisíc korun), musí složit předem. To se nevrací, ani když toho prodá méně," říká Petr Litoš z firmy EEMC, zprostředkovávající licence k filmům.
Letos mají čeští výrobci největší zájem o Harryho Pottera, Shreka, Pána prstenů, tlustého kocoura Garfielda či Spider-Mana. "Problém je, že tyto hračky jsou mnohem dražší," říká prodavačka jednoho pražského hračkářství. To platí u všeho. Obyčejný památník stojí méně než 80 korun, se Shrekem je za 120.
Přesto jsou mezi postavičkami stálice, které nezklamou, jako je Ferda Mravenec, krteček a další večerníčkové postavy a hrdinové kreslených seriálů. Jejich výhodou je dlouhověkost. "Prodej konkrétní značky vždy stoupne po premiéře filmu, kdy lidé chtějí všechno například s logem Nema, ale brzy je to zase přejde. O českého krtka je naproti tomu zájem stále," říká majitel papírnictví Kořínek Zdeněk Kořínek.
To potvrzuje i Pavel Lipavský z firmy Merchandising Prague, poskytující práva k postavičkám Křemílka a Vochomůrky, Rákosníčka či Ferdy Mravence. "Ročně udělíme několik desítek nových licencí," říká.
Pohádkové postavičky od letošního roku na své jogurty umisťují třeba Valašské mlékárny. "Na vyhodnocení je ještě brzy, ale kus práce udělají," říká Jan Berger z mlékáren. Mlsný kocour Garfield pak pomáhá firmě Linea Nivnice vyrábějící džusy. "Původně si vzala licenci na rok, ale pak se jí tak zlepšil prodej, že ji prodloužila," říká Litoš.
Ze zahraničních filmů na listině nejžádanějších postav vede kouzelnický učeň Harry Potter. "O licenci na něj mělo zájem deset výrobců, ale vyhovělo se jen dvěma. Ještě teď nám každý týden někdo volá, že by Harryho chtěl," říká Skotnicová.
"Zkoušeli jsme to, ale bylo to dopředu zabité," přiznává Kotík z Efka. Na hračky mají celosvětovou licenci společnosti Mattel, Hasbro a Lego a na ty zbývající přísným okem dohlíží sama autorka světa Harryho Pottera. "J. K. Rowlingová přesně specifikovala, jak má který výrobek vypadat. Třeba trička nemohla být bez límečku a motiv nemohl být natištěn, ale musel být vyšitý," popisuje Skotnicová.
Podobně ostražitý je i autor seriálu Simpsonovi Matt Groening. "Nelíbí se mu, když si firma jen najde v grafické databance postavičku Barta na skejtu a plácne ho doprostřed trička. Vyžaduje větší kreativitu," říká Litoš poskytující k Simpsonům práva na užívání v tuzemsku.
Právě to, že si vlastník práv a v některých případech i sám autor kontroluje každičký detail, činí ze schvalování licence proces trvající i rok. A přesto kvůli vrtkavosti hlavně dětských zákazníků stále hrozí, že prodej nebude úspěšný.
"Licence na Pána prstenů nás stála hodně peněz a podklady pro výrobky nám pak nedodali včas," stýská si Kotík. Ale dodává: "Na něčem se vydělá, na něčem vyhoří." Vzhledem k jepičímu životu filmů se teď raději připravuje na to, jak využít novou licenci na Večerníček.