"Soběstačnost festivalu závisí na vynaložených nákladech na pořízení technického zajištění, dispozic areálu a tzv. nutných nákladech, aby akci po dramaturgické a technické stránce zajistil," vysvětluje Cyril Hořánek.
Je produkčním mnoha hudebních festivalů, např. Creamfields, který převzal po Open Air Field pomyslné žezlo největšího letního festivalu taneční hudby. Loni na něj přišlo 13 tisíc lidí.
Příprava zabere zhruba šest měsíců. Dobří sponzoři se však shánějí i roky. "V případě menších lokálních festivalů je možné obejít se bez sponzora, v případě velkých je to téměř nemožné," říká Hořánek.
Plzeňský Prazdroj sponzoruje festivalů hned několik. "Hudební festivaly obecně jsou dobrou sponzorskou příležitostí, protože patří k příjemné letní náladě a mají svou atmosféru. Nejdůležitějšími kritérii pro výběr festivalu je kvalita a charakter akce, předpokládaná návštěvnost, dosavadní zkušenosti a podmínky spolupráce," vysvětluje Michal Kačena, manažer Prazdroje pro firemní vztahy.
Podobně se k festivalům staví třeba i Česká spořitelna, která se stala generálním partnerem festivalu Blues v lese. Ředitel jejího odboru sponzoringu Karel Machytka říká: "Podpora kulturních projektů patří k tradičním rolím České spořitelny."
Promotion manager Rock For People Šimon Kotek tvrdí, že pro většinu organizátorů jsou festivaly spíše otázkou lásky k hudbě a důležitý je pro ně pocit z dobře odvedené práce. Náklady jsou obrovské. Jen poplatky za autorská práva mohou činit desítky tisíc, protože se platí i za reprodukovanou hudbu.
Michal Thomes, hlavní organizátor Rock for People, nechtěl prozradit přesné číslo, ale řekl, že rozpočet této akce přesahuje deset milionů korun. A peníze ze vstupného často nepokryjí ani náklady na hlavní interprety. "O velkých ziscích nemůže být ani řeč a při troše smůly zůstávají prodělky," dodává Kotek. Výsledkem často bývá nedostatek peněz na další ročník a festival zanikne.
Ještě než se začnou stavět základy pro pódia, už dávno musí probíhat kvalitní a viditelné promotion kampaně, bez kterých by se o festivalu lidé nedozvěděli. "Hlavní vliv na celkově rostoucí návštěvnost hudebních událostí mají komunikační prostředky, které urychlují přesun informací, a lidé se tak mohou dozvědět mnohem více alternativ, jak naložit s volným časem," říká David Gaydečka, pořadatel Blues v lese.
Organizátoři Hip-hop kempu, kteří budou letos pořádat již třetí ročník, se dokonce rozhodli pro promotion do ostatních zemí po internetových stránkách, aby přilákali i zahraniční fanoušky. Program a dramaturgie musí být originální a měli by obsahovat slavné a úspěšné interprety.
I když jsou tyto podmínky splněny, může se z festivalu stát 'propadák'. "Není bohužel pravidlem, že velká hvězda zaručí vysokou návštěvnost, protože české publikum už je zmlsané. A také to ovlivní výši vstupného," vysvětluje Aleš Tůma z promotion festivalu Cosmic Trip.
Festival Benátská noc třeba shání interprety ze zahraničí až v krajním případě, protože tuzemští jim zcela postačují. Významnou roli při rozhodování návštěvníků, na který festival jít, je kladná nebo záporná zkušenost z předchozích ročníků, počasí a právě tradice, díky které dají festivalu třeba ještě jednu šanci.