Fiat připravuje alianci s General Motors

- Italská automobilka Fiat sjednává alianci s největším světovým automobilovým výrobcem General Motors. V té by si jeho vlastníci, rodina Agnelliů, měli udržet kontrolu nad automobilovou divizí. O jednání, která by měla dát nový impuls vlně konsolidace světového automobilového průmyslu, informovaly o víkendu agenturu Reuters zdroje z odvětví.

Detroitský gigant se stal pro Fiat hlavním partnerem pro jednání o alianci poté, co jako alternativa odpadl německo-americký DaimlerChrysler, řekly zdroje z Evropy.

Potvrdily tak sobotní zprávy italského tisku, podle nichž by mělo vedení Fiatu rozhodnout o alianci s GM, založené na výměně akcií, v nejbližších dnech.

Fiat podle zdrojů nabídne GM na své automobilové divizi Fiat Auto, sedmém největším světovém výrobci vozů s ročními tržbami 47 miliard dolarů, 20 procent akcií. Fiat na oplátku převezme jednociferný podíl akcií GM.

Na rozruch kolem Fiatu, kdy intenzivní spekulace v posledních týdnech ovlivňovaly cenu akcií firmy, aniž by Fiat k těmto pověstem cokoliv řekl, již reagoval orgán pro dohled na italský akciový trh.

Italský deník Il Sole uvedl, že aliance s GM se zaměří především na výrobu komponentů a motorů a že firmy vypracovaly plán společných investic v Evropě a spolupráce značek Fiat a německé Opel z koncernu GM.

Podle listu Corriere della Sera počítá předběžná dohoda s tím, že GM zaplatí za pětinu akcií Fiatu nejvýše 2,5 miliardy eur  a Fiat bude mít možnost prodat dalších 30 procent své automobilové divize.

Přístupný transakci, která sníží vliv rodiny Agnelliů na firmě, kterou založila před 101 lety, se zdá být nynější patriarcha Gianni Agnelli, jenž v neděli slavil 79. narozeniny.

"Fiat potřebuje strategickou mezinárodní alianci, která může rozšířit jeho trh. To je nevyhnutelný vývoj. Kdokoliv by chtěl udržet Fiat tak, jak je, riskuje, že jej odsoudí k postupující marginalizaci," řekl pro list La Reppublica italský ministr zahraničního obchodu Piero Fassino.

Analytici zdůvodňují příklon Fiatu k GM tím, že americký koncern nechává své partnery často nezávislé - to je případ japonských firem Isuzu nebo Suzuki, nebo švédské Saab, nad níž GM převzala plnou kontrolu po deseti letech partnerství až letos.

Naproti tomu DaimlerChrysler by podle analytiků spíše vyžadoval okamžité převzetí kontroly.

Ziskovost Fiatu je ve světovém automobilovém průmyslu jedna z nejslabších a firma hledá partnery již řadu let. V minulých dvou letech automobilku zatížila ekonomická krize v Brazílii a ze série čtvrtletních ztrát se firma dostala až v posledním čtvrtletí loňského roku.