Když nový Blade Runner získal Oscara za nejlepší vizuální efekty roku 2017, radovali se i tam. Přestože studio nezískalo slavnou zlatou sošku přímo, spolupráce s takto ohodnocenými filmaři je oceněním sama o sobě.
Češi specializující se na počítačovou animaci patří ke světové špičce. Vždyť někteří z nich spolupracovali i s takovými velikány, jako jsou například tvůrce Hvězdných válek George Lucas nebo nedávno zesnulý prezident Marvelu Stan Lee.
Během takové spolupráce přitom nemusí jít jenom o tvorbu neuvěřitelných prostředí do sci-fi nebo fantasy filmů. K vizuálním efektům (VFX) totiž kromě nejznámější počítačové animace spadají mimo jiné i retuše, dobarvování scén nebo tvorba digitálních kulis.
Kromě vln, které v katastrofickém filmu 2012 smetly tibetskou náhorní plošinu, tak Češi pracují i například na tom, aby ve filmu Jan Palach hlavní hrdina opravdu hořel před Národním muzeem nebo aby měly noční scény ve snímku Wolverine ten správný odstín šedé. Jinak by za Palachem stálo zelené plátno a superhrdina by se v Japonsku procházel v naprosté tmě.
Právě tyto „drobnější“ práce dělají česká studia pro zahraniční produkce nejčastěji. Na takových snímcích totiž většinou spolupracuje několik studií naráz, některá si vezmou na starost nahrazení zelených pláten, jiná tzv. matte painting (kreslení pozadí) a další zase třeba animaci 3D postav. Efekty pro výše zmíněného Blade Runnera 2049 podobným způsobem vytvářelo osm studií.
Efekty za desítky milionů
„Kompletní servis“ od odmazání viditelných mikrofonů až po vytvoření 3D modelů letadel na obloze provádějí Češi především u tuzemských filmů. A to ať už jde například o pohádku Tři bratři, historický snímek Tmavomodrý svět nebo film Alois Nebel.
Za svou práci pak dostávají čeští umělci adekvátně zaplaceno. „Hodnoty zakázek v animaci jsou velice rozdílné. Cena se liší projekt od projektu,“ popisuje Jiří Mika, producent studia PFX, které vytvářelo efekty například pro nizozemský historický velkofilm Admirál. V závislosti na délce scény a počtu postav se odměna může pohybovat od desítek tisíc po desítky milionů korun. „V zahraničí jsou zcela běžné i stamilionové rozpočty,“ dodává.
Odměny za zakázky však ve studiích nejčastěji končí v provozních nákladech. Například z tržeb 278,5 milionu, které podle výroční zprávy studio UPP vykázalo, padlo 217 milionů na spotřebu, především služby. Téměř 40,5 milionu pak firma zaplatila na mzdách zaměstnancům.
Důvodů, proč se v počítačových efektech spotřebují takové částky, je několik. Táhnou se od technické náročnosti až po velké množství lidí, kteří jsou k vytvoření efektů potřeba.
Upravuje se každá sekunda filmu
Každé pomyslné políčko filmu musí postupně projít rukama až několika desítek lidí. „Když jsme animovali film Alois Nebel, pracovalo na jedné scéně 15 až 20 lidí,“ říká Jiří Novák, producent studia Kluci ve spolek. Tehdy přitom šlo „pouze“ o rotoskopickou animaci, kterou animátoři převáděli reálné záběry do komiksové podoby.
U velkých vizuálně upravovaných scén, které můžeme znát například z katastrofických filmů nebo snímků o superhrdinech, je takové číslo ještě vyšší. Na každé sekundě filmu se vystřídá většina zaměstnanců studia, od malířů konceptů přes tvůrce 3D modelů až po animátory nebo tzv. dokreslovače. Až poté, co každý z nich dokončí svůj díl, je úsek hotový a oni mohou začít pracovat na dalším.
Dokončením záběru však čas vložený do naší jedné sekundy filmu zdaleka nekončí. Vizuální efekty jsou totiž extrémně výpočetně náročné a jejich konečné převedení do videa (tzv. render) je tomu úměrně dlouhé.
U jednoduchých scén trvá přibližně tři hodiny na sekundu filmu, u těch nejsložitějších se pak může táhnout déle než 540 hodin (22 a půl dne) na sekundu videa.
Takové akce většinou probíhají na tzv. render farmách, velkém množství propojených vysokovýkonných počítačů. I ty musí firma zaplatit – buď má farmu vlastní, nebo si ji vypůjčuje.
„Pro velmi náročné projekty, které je potřeba vyrenderovat ve velice krátkém čase, využíváme cloud, který si sami nastavujeme,“ dodává Mika.
Česká studia zaměstnávají na jednotlivé zakázky hrubým odhadem mezi padesáti a dvěma sty zaměstnanců. To je ve srovnání například se studiem Industrial Light & Magic, které založil George Lucas a které všeobecně patří mezi jedno z nejuznávanějších studií, přibližně osmkrát méně.