Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Finanční krize odstartovala boj s daňovými ráji

  18:18aktualizováno  18:18
Finanční krize přinesla další důkaz o tom, že její dopady mohou vyvolat i změny k lepšímu. Díky ní teď Česko, a s ním i většina vyspělých zemí, dostalo poprvé v historii šanci vypořádat se s fenoménem zvaným daňové ráje.
Podle pravidel OECD jsou za daňové ráje považovány státy, které nevybírají buď žádné, nebo jen symbolické daně. Ilustrační foto

Podle pravidel OECD jsou za daňové ráje považovány státy, které nevybírají buď žádné, nebo jen symbolické daně. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Už tento týden se o nich budou čeští výběrčí daní radit na společném jednání v rámci skupiny zemí OECD. "Daňové ráje budou přitlačené k tomu, aby do tří let přizpůsobily legislativu směrem k větší spolupráci a otevřenosti vůči západním zemím," míní Michal Friedberger ze společnosti Akont Trust Company, která do daňových rájů tuzemské firmy láká.

Pokud nebudou spolupracovat, hrozí jim, že budou umístěny na tzv. černou listinu a následně přijdou o veškerou pomoc od Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. O případných dalších sankcích se ještě jedná.

Podle pravidel OECD jsou za daňové ráje považovány státy, které nevybírají buď žádné, nebo jen symbolické daně a současně od firem nevyžadují žádné finanční výkazy. Představují tak velké lákadlo pro miliony firem z celého světa, kterým k tomu, aby se v daňovém ráji usídlily, zpravidla stačí jen "papírová registrace" na dálku.

Tyto země nabízejí poměrně bezpečné útočiště, protože jejich úřady se svými protějšky ze zemí, odkud nezdaněné peníze přitékají, zásadně nekomunikují. Některé z nich se přitom odvolávají na bankovní tajemství.

Nejoblíbenější daňové ráje pro české firmy 
Země  Počet českých firem
1. Nizozemsko 3 474
2. USA 2 135
3. Kypr  1 150
4. Lucembursko  935
5. Britské Panenské ostrovy 441
6. Lichtenštejnsko 275

Pramen: Čekia

To je případ i miniaturní zemičky Lichtenštejnska. To sice nepatří do skupiny tradičních daňových rájů s nulovými daněmi, ale přísným dodržováním bankovního tajemství umožňuje řadě firem a osob z celého světa ukrývat na tamních bankovních účtech nezdaněné peníze.

Lichtenštejnsko se kvůli tomu dostalo pod velký tlak už vloni, kdy unikly informace o tajných kontech klientů lichtenštejnské banky LGT. Mezi nimi byla řada významných byznysmenů hlavně z Německa, které jako jediné cédéčkem s daty o klientech disponuje.

Jenomže obsah disku krom německých úřadů nezná nikdo další. "Minimálně čtyřikrát ČR oficiálně žádala alespoň o informace, zda se to týká i českých občanů. A to i na úrovni ministrů. Vždy jsme dostali odpověď, že se informace stále analyzují," uvedl vrchní ředitel České daňové správy Jan Knížek.

Bankovní tajemství některých evropských ústavů je trnem v oku dlouhodobě hlavně německým a francouzským úřadům, které patří ve svých postupech vůči daňovým hříšníkům k nejtvrdším na světě. Minulý týden se k nim během summitu G20 oficiálně přidaly i USA a Velká Británie.

Klasické daňové ráje

I přes vyhlášení boje daňovým rájům však jejich úplný konec nehrozí. "Státy nezasáhnou proti principu fungování těchto zemí. Ale budou od nich chtít součinnost při vyšetřování daňových podvodů," dodal Friedberger. Je totiž také rozdíl mezi státy, které přitahují většinu firem kvůli nulovým daním a anonymitě, a těmi, které lákají vyložené podvodníky. Za takové platí například ostrovy jihovýchodní Oceánie Vanuatu a Nauru.

Příkladem klasického daňového ráje se vším všudy jsou třeba Britské Panenské ostrovy. Ty jsou dnes domovem tři čtvrtě milionu firem, ačkoliv obyvatel zde žije třiadvacet tisíc. Vedle absolutní anonymity ostrovy nabízejí skutečný daňový ráj - žádná daňová přiznání, audit či zveřejňování vlastnické struktury.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Omáčková mánie. Američanka vyměnila jeden balíček Sečuánu za auto

Pár desítek sáčků limitované edice Sečuánské omáčky, které se prodávaly v několika vybraných restauracích fastfoodového řetězce McDonald’s v USA, vzbudilo...  celý článek

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.