Projekt měla financovat čínská společnost Touchstone Capital Partners. Ta finskému podnikateli Peterovi Vesterbackovi, zaštiťovateli projektu a také vývojáři populární hry Angry Birds, na výstavbu nejdelšího podmořského tunelu slíbila 17 miliard dolarů.
Náklady na vybudování tunelu by totiž byly opravdu vysoké vzhledem k tomu, že více než 100 kilometrů dlouhý podmořský tunel by vyžadoval výstavbu alespoň jednoho umělého ostrova.
Estonský premiér Juri Ratas však reportérům oznámil, že se vláda ve čtvrtek dohodla na zamítnutí žádosti o národní územní plán, který byl nutný k provedení studie dopadů stavby tunelu na životní prostředí. Tuto studii potřeboval vypracovat právě Vesterbacka.
Estonská strana Vesterbackovi dlouhodobě nedůvěřuje a je podle ní těžké přesně odhadnout náklady. „Potřebujeme jasné vysvětlení, odkud přijdou peníze a v jakém množství,“ řekl v loňském rozhovoru estonský ministr financí Taavi Aas.
Estonce zajímá také, v čem spočívají garance, že se tunel skutečně dokončí. Developer Vesterbacka, který uvedl rok dokončení stavby v roce 2024, navíc nebyl schopen vysvětlit, kolik lidí se má megastavbou mezi oběma zeměmi přepravovat.
Podle estonského ministra veřejné správy Jaaka Aaba jsou odhady o funkčnosti a nákladech tunelu příliš optimistické a financování projektu je nejasné a pochybné.
„Estonské národní orgány se zaměřují na problémy související s národní bezpečností, které v rámci projektu bohužel existují,“ uvedl Aab ve svém prohlášení. Zároveň dodal, že Estonci předloží Finsku návrh, jak v projektu postupovat.
Podle estonské zahraniční zpravodajské služby by bezpečnostní hrozba pro zemi mohla pramenit z využití zahraničních investic Číny pro politické účely a možného rozvoje technologické závislosti.
Kroky současné vlády ostře kritizuje Ratasův předchůdce Taavi Roivas. „Ambice současné vlády jsou naprosto nedostatečné. Jakou škodu by asi mohlo udělat umožnění územního plánování projektu, který bude ze 100 procent financován ze soukromých peněz,“ píše Roivas na svém Twitteru.
Finští developeři jsou z postojů Estonců překvapeni. „Informace z Tallinu nás zaskočily. Byli jsme velmi překvapeni, že se nás před takovými výroky nikdo nepokusil kontaktovat a osobně vše probrat. Jsme v kontaktu už několik let a lidé, kteří se u nás starají o komunikaci s Estonskem jsou s tamním ministerstvem v kontaktu každý týden,“ uvedl developer Kustaa Valtonen z firmy FinEst bay Area ke které patří i Vesterbacka.
„Estonsko by projekt nadále rádo podpořilo, ovšem pouze pod záštitou ministrů financí obou zemí. Toto je stanovisko, o kterém jsme s našimi finskými partnery mluvili a vždy jsme si na ním stáli,“ vzkazuje premiér Ratas.
Na základě studie z roku 2018 by mohlo jít o projekt financovaný ze soukromých i veřejných peněz. Zhruba 40 procent nákladů na výstavbu by financovala Evropská unie, šlo by o částku v rozmezí 13 až 20 miliard eur.