Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Chtěl si půjčit, na předražené lince však provolal balík. Dostane ho zpět

  • 243
Finanční arbitr potrestal firmu, která lidi láká na půjčky a místo nich jim vysaje kapsu přes telefon. Nabízet úvěry po telefonu na lince s „vyšší než běžnou cenou“ totiž zákon zakazuje. Společnost Maghera Royal tak musí klientovi vrátit přes třicet tisíc a navíc zaplatit patnáctitisícovou pokutu.

Na finančního arbitra se obrátil člověk, který naletěl firmě, od níž chtěl půjčit pět tisíc. Ta po něm chtěla nakonec přes třicet tisíc, které s ní protelefonoval na předražené lince.

Navrhovatel, jehož jméno je v rozhodnutí arbitra začerněno, tvrdil, že mu z neznámého čísla přišla SMS zprávou tato nabídka: „Voláme vám kvůli vaší půjčce, která byla předschválena, ale nikdo to nezvedá. Pokud máte o naši půjčku stále zájem, zavolejte nás na 900 951 900. Chybí údaje do úvěrové smlouvy, aby mohl být úvěr vyplacen. Garantujeme vyplacení do 24 hodin, stačí OP.“ S tím, že to byl pro něj první kontakt s touto firmou.

V té době zrovna potřeboval půjčit pět tisíc, na číslo tedy zavolal. Tam mu prý první operátorka řekla, že minuta hovoru stojí 90 korun. Pak jej několikrát přepojili, přičemž během toho mu prý tvrdili, že jde o bezplatný hovor. Poslední operátorka mu měla několikrát zopakovat, ať nezavěšuje, že zástupce společnosti je již na cestě a veze mu peníze. Nakonec byl hovor přerušen. Klient žádné peníze nikdy nedostal.

Firma se ve sporu před úřadem bránila například tím, že ji z klientova čísla někdo kontaktoval už předtím, než poslala onu SMS. Popřela také údajné ujišťování klienta ze strany operátorky o tom, že je číslo bezplatné. Zasláním textové zprávy se prý chtěla klientovi připomenout. Ten jí pak údajně volal celkem dvanáctkrát, přičemž měl být pokaždé na začátku hovoru upozorněn, že minuta volání stojí 95 korun.

Půjčka se nesmí nabízet na předražené lince

Úřad se přiklonil na stranu poškozeného a společnosti Maghera Royal nařídil klientovi vrátit skoro 31 tisíc. Porušila totiž zákon o spotřebitelském úvěru, který nabízení půjček přes drahé linky zakazuje. Navíc jí arbitr uložil patnáctitisícovou pokutu. Zákon totiž říká, že pokud arbitr vyhoví navrhovateli, musí druhá strana sporu zaplatit peněžní sankci. A to 10 procent z vymáhané částky, minimálně patnáct tisíc. 

Praktik této společnosti už se chytil také projekt Hromadné žaloby.cz. „Úvěr je možné sjednat tak, že zavoláte na v inzerátu uvedenou telefonní linku za běžnou cenu hovorného. Tam vám ale sdělí, že pro poskytnutí úvěru musíte zavolat na jiné telefonní číslo, které však patří mezi vysoce zpoplatněné linky a to částkou 95 Kč za minutu. Pracovníci linky vás záměrně zdržují, ať provoláte co nejvíce, a ujišťují vás, že provolané peníze vám budou vráceny, ale že celá procedura je nutná proto, ať můžete dostat úvěr. Opak je pravdou. Úvěr nedostanete a provolané peníze vám rovněž nikdo nevrátí, a nejde o malé peníze, ale desítky tisíc, která z vás takto tímto podvodníci získají,“ popisuje server princip podnikání firmy.

Použití telefonního čísla s vyšší než běžnou cenou při nabídce zprostředkování spotřebitelského úvěru považuje za jedno z nejzávaznějších zjištění svých kontrol  segmentu nebankovních úvěrů i Česká obchodní inspekce.