Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Karel Pešek, MAFRA

ČNB dala za prodej pojištění pokutu čtvrt milionu. Firma nezaplatila

  • 3
Liberecká společnost Aquel Credit dostala od centrální banky trest ve výši 250 tisíc za to, že prodávala životní pojištění Axa v rozporu se zákonem. Firma se dopouštěla klamavých praktik. Navíc nutila ty, kdo pro ní chtěli pracovat, aby se sami nejdřív pojistili.

Lidé, kteří chtěli prodávat její produkty, si nejdřív museli sami sjednat přednastavené investiční životní pojištění za tisícovku měsíčně na minimálně dva roky. Museli tedy zaplatit 24 tisíc, aby se vůbec mohli stát obchodními zástupci firmy.

„Ustanovení (zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích – pozn. red.) zakazuje, aby pojišťovací zprostředkovatel vyžadoval od svých spolupracujících osob jakýkoli vstupní poplatek či splnění jiné povinnosti, která s sebou nese finanční plnění, tj. například právě uzavření smlouvy o životním pojištění,“ uvedla mluvčí ČNB Kateřina Bartůšková.

Firma navíc ve své prezentaci přirovnávala investiční životní pojištění pod názvem Aquel One ke spoření s garantovaným zhodnocením naspořených prostředků o 7 % ročně a dále zamlčovala informaci o vývoji výše odkupného (částka, kterou klient dostane zpět při předčasném zrušení smlouvy) v prvních pěti letech od uzavření pojistné smlouvy.

Za podobnou věc už ČNB před třemi lety dala vysokou dvoumilionovou pokutu zprostředkovatelské firmě ZFP Akademie. Ta v letech 2009 až 2011 vyžadovala od lidí, kteří měli jako její obchodní zástupci sjednávat pro další lidi pojištění, aby sami nejdřív uzavřeli kombinaci investičního životního pojištění, penzijního připojištění, stavebního spoření a kapitálového životního pojištění.

Firma si tak v rozporu se zákonem podmiňovala placenou spolupráci v pojišťovnictví složením vstupního poplatku. Vedle toho uváděla ZFP Akademie zavádějící informace o výnosu finančních produktů.

Uzavřených smluv byly stovky

Firmu Aquel Credit centrální banka trestá za období od září 2010 do listopadu 2012. Za tu dobu Aquel Credit podle ČNB uzavřel desítky smluv o spolupráci s fyzickými osobami a zprostředkoval investiční životní pojištění pro stovky svých klientů.

Produkt pro Aquel Credit vyvinula pojišťovna Axa. „Na nekorektní model prodeje produktu investičního životního pojištění jsme Aquel Credit sami upozornili nedlouho po začátku naší spolupráce, a na základě naší výzvy začal makléř podnikat kroky k nápravě,“ sdělil mluvčí pojišťovny Karel Žyla.

Axa v tomto případu nijak potrestána nebyla, ale s Aquel Credit od letošního května nespolupracuje. „Pojišťovna Axa je v tom nevinně, ta pro nás pouze udělala exklusivní produkt Aquel One, který jsme následně nabízeli. Bylo pouze naší chybou, že jsme si v prvopočátku pořádně nenastudovali veškerá opatření a pravidla ve finančním poradenství. V rámci spolupráce se společností Axa jsme po vzájemné dohodě ukončili v květnu 2015 spolupráci,“ konstatoval jednatel Aquel Credit Petr Beneš

Rozhodnutí o pokutě ČNB přitom nabylo právní moci v polovině dubna. Firma trest, který na ní vymáhá celní správa, zatím nezaplatila. Tvrdí, že od ledna 2011 již měla vše v pořádku.

„Pokutu jsme nezaplatili a bereme to jako špatné rozhodnutí ČNB. Dva roky jsme s ČNB řešili jednotlivé věci, dokládali důkazy, že po čtyřech měsících jsme vše dali do pořádku. I přesto je trest, jaký je. Beru už jakékoliv řešení s ČNB jako zbytečnou marnost. Chápu, že kontrolní dohled je nutný, ale za toto pochybení mi připadá tento trest neúměrný, možná snad i účelový. ČNB jsme jasně napsali svůj postoj k celé této kauze a jak budeme postupovat dále. Veškerá opatření, která ČNB uložila, jsme již sami realizovali v roce 2011 a 2012 podle toho, jaká nová opatření se ve finančním poradenství objevovala. Rozhodně z naší strany nikdy však nešlo o nic účelového či vědomého. Ale souhlasím, že nevědomost nikoho neomlouvá,“ tvrdí Beneš.