Oba kraje jsou přitom největším poskytovatelem peněz pro soukromou firmu: platí ji za provoz ztrátových osobních vlaků. Bez dotací obou krajů by firma prakticky zanikla.
„Žalobu jsme podali z důvodu dlouhodobého ignorování našich oprávněných požadavků,“ řekl ředitel a spolumajitel Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) Boris Čajánek. Spor se týká desetileté smlouvy platné do roku 2019, podle které jsou kraje povinny uhradit dopravci prokazatelnou ztrátu.
„Jednání mezi JHMD a oběma kraji však každoročně ustrnula na takzvané předpokládané ztrátě, která je ale pouhým odhadem budoucího výsledku a byla stanovena krajem ve výši plánované v rozpočtu,“ řekl Čajánek. Podle něj tak kraje plně nekompenzují skutečné ztráty.
V tuzemské dotované dopravě to může být zajímavý precedens, žádný takový spor mezi objednatelem a dopravcem ještě neproběhl. „Jsme jediný dopravce, kterému kraje nehradí úplné vlastní náklady a přiměřený zisk v souladu se zákonem,“ dodal Čajánek. Kraje platí JMHD 61 korun za kilometr, České dráhy dostávají přes sto korun.
Kraj Vysočina se k případu nechtěl vyjádřit, Jihočeský kraj odmítá, že by smlouvu porušoval. „Jihočeský kraj hradil JHMD od roku 2010 realizované výkony v souladu se smlouvu na podkladě oboustranně odsouhlasených výkazů nákladů a výnosů. Neshledává tedy sebemenší důvod, aby zpětně hradil z prostředků daňových poplatníků jakékoli navýšení nákladů, které dopravce nyní uplatňuje,“ řekl vedoucí odboru kanceláře hejtmana Ivan Študlar.