Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy dají méně na sponzoring, zkrátka přijdou kulturní akce i sport

  • 1
Sponzorování kulturních nebo sportovních akcí je pro firmy dobrá příležitost, jak se zviditelnit. Právě na tento druh propagace ale řada velkých podniků příští rok vydá méně peněz kvůli hospodářské krizi. Některé akce a spolky tak přijdou o část svých příspěvků. Stejně peněz jako letos má jít hlavně na charitu.

České dráhy příští rok sníží náklady na marketing o 100 milionů korun na asi 250 milionů. "Omezíme samozřejmě spolupráci na kulturních a sportovních událostech. Zcela rušíme spolupráci na golfových utkáních, omezíme účast na výstavách, nebudeme spolupracovat na žádných filmech, ani se žádnými osobnostmi," řel mluvčí drah Radek Joklík.

Sazka nebude pokračovat v podpoře cen, které udělovala v oblasti filmu za nejlepší scénář, divadla za tvůrčí počin a tance pro objev roku. V nezměněném rozsahu zůstane zachována podpora ryze charitativních aktivit pro zdravotnictví, děti a mládež.

Mluvčí společnosti AXA Marek Zeman

"Snažíme se maximum prostředků přesouvat na přímou podporu prodeje a obchodu."

Škoda Auto naproti tomu žádné omezení výdajů na sponzoring kvůli krizi neplánuje. Automobilka sponzoruje například mistrovství světa v hokeji, cyklistickou Tour de France nebo mladoboleslavský hokej a fotbal. Objevily se však spekulace, že firma ukončí podporu Českého olympijského výboru. "Tyto informace jsou jen fámy, počítáme se spoluprací i nadále," uvedl mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Ze dvou velkých akcí vycouvala finanční společnost AXA. Letos ukončila podporu fotbalové Sparty, příští rok už se neobjeví na věhlasném filmovém festivalu v Karlových Varech.

"Důvody jsou prosté. Snažíme se maximum prostředků přesouvat na přímou podporu prodeje a obchodu," upozornil mluvčí finanční společnosti AXA Marek Zeman. Také AXA pokračuje bez omezení v charitativních aktivitách, jako je Světluška, Na zelenou nebo nadace Křižovatka.

Atletika dostane stejně jako loni

Sponzorské aktivity naopak nehodlá nijak osekávat například energetická společnost ČEZ nebo Česká pojišťovna. Všechny klíčové sponzorské projekty pro příští rok zachová i Česká spořitelna.

Dlouhodobé sponzorské smlouvy má uzavřené například Český atletický svaz a objem finančních prostředků od dárců by se v příštím roce a většinou i v dalších letech neměl snížit.

"Některé smlouvy jsou dlouhodobější na více let, některé třeba jenom na rok. Nyní na konci roku dochází k jejich obnově a zatím nemáme žádný signál o nějakém rapidním snižování," řekla mluvčí atletického svazu Karolína Farská.

Smlouvy se sponzory, které jsou dlouhodobé a pokrývají celý olympijský cyklus, má uzavřen také Český olympijský výbor (ČOV).

"Dopady krize jsou proto zcela minimální," řekl mluvčí ČOV Alexandr Kliment. Snižování sponzorské podpory neočekává ani hokejový svaz. Sponzorské smlouvy na příští rok zatím nemá podepsány Česká basketbalová federace, její generální sekretář Miloš Pražák se k nim proto nechtěl blíže vyjadřovat.

,