Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy daly 47 miliard na svou propagaci

  0:01aktualizováno  0:01
Za to, aby jejich služby či zboží co nejvíce upoutaly pozornost zákazníků, a ti si je pak koupili, české firmy loni zaplatily přes 47 miliard korun. Rozsáhlý průzkum, který zjišťoval, kolik firmy utrácejí za veškeré marketingové aktivity, provedla agentura Brand Brothers.

Došla k závěru, že je to suma přesahující dvě procenta celého hrubého domácího produktu.

"Při mírném zjednodušení jde říci, že každých 100 korun vydaných na reklamu našeho oblíbeného automobilu s sebou táhne 178 korun dalších propagačních výdajů a přibližně 22 korun nutných k tomu, aby byly veškeré propagační výdaje využity efektivně," říká Libor Zedník z Brand Brothers.

Výzkum dává plastičtější obrázek než jenom to, kolik firmy investují do reklamy. Sama reklama je stabilně tím druhem propagace, za který firmy utratí nejvíc. Loni to bylo 15,7 miliardy korun.

V poslední době podle Brand Brothers firmy více investují do osobního prodeje. Na platech obchodních zástupců vydaly firmy 6,9 miliardy, což už se velmi blíží tomu, kolik zaplatí za pořízení televizní reklamy.

Kolik vynaložily firmy na marketing

V roce 2002 vydaly společnosti na marketing 47,14 miliardy korun.


Typ                Podíl v % 
Reklama                33,3
Direct marketing   19,5
Výstavy a veletrhy 15,7 Osobní prodej       14,6  Reklamní předměty 5,5 

Výdaje na pracovníky               4,2
Výzkumy trhu           3,1
Internetové prezentace               2,1 Public relations         2,0

Pramen: Brand Brothers

Výdaje na osobní prodej ve firmách rostou dvakrát rychleji než výdaje na reklamu. A celkově platy obchodníků představují přibližně sedminu výdajů na propagaci.

Za reklamu dá nejvíc výrobce pracích prášků Letošek však zřejmě nebude pro reklamní byznys tak dobrý. Alespoň soudě podle toho, jak se chovají ti největší čeští zadavatelé reklamy.

Loňská jednička, mobilní operátor T-Mobile, za první pololetí snížila výdaje na reklamu na polovinu toho, co už loni touto dobou utratila. Celkově dal T-Mobile na reklamu 278 milionů korun.

Ještě větší šetření nastalo v reklamním oddělení firmy Danone. Ta byla loni v červnu za T-Mobilem druhá se 495 miliony, ale letos v červnu její reklamní výdaje nepřekročily 233 milionů.

Podle společnosti TNS A-Connect je nyní na špici výrobce šamponů a pracích prášků Procter & Gamble. Za první půl rok dal do reklamy 456,5 milionu.

Jediné dva způsoby oslovování zákazníků, do kterých firmy nedávají rok od roku větší peníze, je public relations a účast na veletrzích.

Firmy loni investovaly více peněz do prezentace na webových stránkách, než kolik dají na public relations.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.