Firmy daly 47 miliard na svou propagaci

  • 11
Za to, aby jejich služby či zboží co nejvíce upoutaly pozornost zákazníků, a ti si je pak koupili, české firmy loni zaplatily přes 47 miliard korun. Rozsáhlý průzkum, který zjišťoval, kolik firmy utrácejí za veškeré marketingové aktivity, provedla agentura Brand Brothers.

Došla k závěru, že je to suma přesahující dvě procenta celého hrubého domácího produktu.

"Při mírném zjednodušení jde říci, že každých 100 korun vydaných na reklamu našeho oblíbeného automobilu s sebou táhne 178 korun dalších propagačních výdajů a přibližně 22 korun nutných k tomu, aby byly veškeré propagační výdaje využity efektivně," říká Libor Zedník z Brand Brothers.

Výzkum dává plastičtější obrázek než jenom to, kolik firmy investují do reklamy. Sama reklama je stabilně tím druhem propagace, za který firmy utratí nejvíc. Loni to bylo 15,7 miliardy korun.

V poslední době podle Brand Brothers firmy více investují do osobního prodeje. Na platech obchodních zástupců vydaly firmy 6,9 miliardy, což už se velmi blíží tomu, kolik zaplatí za pořízení televizní reklamy.

Kolik vynaložily firmy na marketing

V roce 2002 vydaly společnosti na marketing 47,14 miliardy korun.


Typ                Podíl v % 
Reklama                33,3
Direct marketing   19,5
Výstavy a veletrhy 15,7 Osobní prodej       14,6  Reklamní předměty 5,5 

Výdaje na pracovníky               4,2
Výzkumy trhu           3,1
Internetové prezentace               2,1 Public relations         2,0

Pramen: Brand Brothers

Výdaje na osobní prodej ve firmách rostou dvakrát rychleji než výdaje na reklamu. A celkově platy obchodníků představují přibližně sedminu výdajů na propagaci.

Za reklamu dá nejvíc výrobce pracích prášků Letošek však zřejmě nebude pro reklamní byznys tak dobrý. Alespoň soudě podle toho, jak se chovají ti největší čeští zadavatelé reklamy.

Loňská jednička, mobilní operátor T-Mobile, za první pololetí snížila výdaje na reklamu na polovinu toho, co už loni touto dobou utratila. Celkově dal T-Mobile na reklamu 278 milionů korun.

Ještě větší šetření nastalo v reklamním oddělení firmy Danone. Ta byla loni v červnu za T-Mobilem druhá se 495 miliony, ale letos v červnu její reklamní výdaje nepřekročily 233 milionů.

Podle společnosti TNS A-Connect je nyní na špici výrobce šamponů a pracích prášků Procter & Gamble. Za první půl rok dal do reklamy 456,5 milionu.

Jediné dva způsoby oslovování zákazníků, do kterých firmy nedávají rok od roku větší peníze, je public relations a účast na veletrzích.

Firmy loni investovaly více peněz do prezentace na webových stránkách, než kolik dají na public relations.