Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firmy kontrolují své řidiče satelitem, chtějí ušetřit

  11:29
Zajedu si nakoupit, napadne řidiče při pracovní cestě. Jakmile však odbočí ze své trasy, zvoní mu telefon. Volá dispečink: "Kam jedete? Proč jste odbočil?" Jev na českých silnicích stále častější. Firmy totiž svá vozidla sledují GPS systémem, aby ušetřily náklady.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Malá krabička v autě často ani není vidět, skrývá se třeba pod palubní deskou, odkud vysílá signál do vzdáleného počítače. U něj se data vyhodnocují. Na mapě nadřízený vidí, kde právě vůz je, jakou rychlostí jede nebo kolik benzinu spotřeboval. Informací je tolik, že se nevyplatí lhát.

"Než se to rozběhlo, u pár vozidel, která byla podezřelá, jsme to namontovali tajně," prozradil Jan Velíšek ze stavební firmy Edikt, která má asi ve sto vozech instalovaný systém Car Control od společnosti Telefónica O2. Na trhu je jich ale celá řada a rozdíly v nich jsou minimální.

Ve firmě se už rozdalo několik výpovědí. Řidiče, kteří podváděli, usvědčil počítač. Zkušenost s černými jízdami mají i jiné společnosti. "Sledujeme, jestli nám řidič dodržuje čas určený pro rozvoz zásilek, zda jezdí tam, kam má, a jestli se někde nefláká," přiblížil Ladislav Kousal z Globus Car. "Kolikrát řidič tvrdil, že je například na Jižní spojce, a přitom byl třeba na Praze 5," doplnil.

Stavební firma Edikt užívá mimo jiné systém GPS k testování nově příchozích zaměstnanců. "Porušování zákona to není. Vozidla jsou v majetku firmy a ta sleduje pouze jejich provoz," myslí si Vlastimil Vyskočáni, který má v O2 produkt Car Control na starosti.

Konec papírování
"Je to daleko jednodušší než psaní knihy jízd," zmínil Velíšek hlavní výhodu monitorovacího systému - takzvanou elektronickou knihu jízd. Elektronickou dokumentaci si prý oblíbili i řidiči, protože nemusí trávit čas papírováním. S faktem, že je bude někdo sledovat, se ale smiřovali těžko. Zaměstnavatelé nicméně tvrdí, že kontrola řidičů jim šetří peníze.

Mapa - Car Control.

"Nedochází k tomu, že jsou vozidla zneužívána. Jezdí se obecně méně, na pohonných hmotách ušetříme asi 25 procent," řekl David Dočkal ze společnosti Energ Servis.

Firma má zhruba v padesáti vozech zabudovaný monitorovací systém Patriot od F&B Company. Na jednom autě prý v průměru ušetří 1 000 až 3 000 korun měsíčně. Za pořízení systému do každého auta dala firma 10 tisíc, provoz ji měsíčně vyjde na přibližně 350 korun.

Podobné ceny má Telefónica O2, kde pořízení "krabičky" stojí přibližně 4 000 až 10 000 korun a měsíční paušál se pohybuje od 200 do 500 korun podle toho, jaká data chce majitel získávat. Někteří dodavatelé si nastavují třeba spádové oblasti - například střední Čechy. Když auto z oblasti vyjede, systém firmu upozorní.

V osmdesáti vozech má systém Patriot také firma Emos, která vlastní na Moravě dvacet obchodů elektro. "Přesně se to nedá říct, ale celkové náklady na provoz vozidel včetně pohonných hmot meziročně klesly," sdělil Miroslav Lupač ze společnosti Emos. Telefónica O2 uvádí, že u firemních vozidel může systém ušetřit až pětinu nákladů, F&B Company hovoří o "vysokém procentu".

"Jsme stavební firma, nejde přesně říct, že jsme ušetřili třeba 15 procent. Kdo tohle tvrdí, tak si myslím, že to není úplně objektivní. Úspora tam ale je," tvrdí Velíšek.

Firmy sledují i bagry a jeřáby
Ve více než stu autech mají Car Control i pivovary Drinks Union, kde monitorují hlavně osobní vozy. "Počítáme s návratností v horizontu dvou let," uvedl Ladislav Lukšík z firmy, která vyrábí například Zlatopramen. Systém jim prý ušetří měsíčně 20 tisíc korun na každém autě.

Může ale ušetřit pětinu nákladů? "Číslo nechci potvrzovat ani vyvracet. Je to založené na tom, jak má firma nastavenou Car Policy," odpověděl Lukšík. Ta se týká například pravidel, jaká firmy mají pro užívání vozidel k soukromým jízdám. "Největší úsporu nám to přineslo v oblasti referentských vozidel, počet jsme snížili ze 40 na polovinu," vysvětlil, že se firma zbavila zbytečných aut, o kterých si myslela, že jsou využívaná.

. ŘIDIČI POD DOHLEDEM

O čem mají firmy přehled?

- Kde jejich vozy právě jsou.
- Jakou jedou rychlostí.
- Zda mají vypnutý, či zapnutý motor.
- Zda jednou po správné trase.
- Kolik ujedou kilometrů.
- Kolik natankují a spotřebují pohonných hmot.

Monitorovací systém si nejčastěji pořizují firmy kvůli sledování pohybu osobních automobilů, využívají ho ale i dopravci s kamiony nebo stavitelé u pracovních vozidel a strojů, jako jsou bagry a jeřáby. U nich většinou sledují dobu, po kterou pracují. Systém totiž zaznamenává každé vypnutí a zapnutí motoru. Některé firmy mají dispečink, kde se rozhoduje o nejvýhodnější trase.

"Dispečer dopravy se na to podívá a vidí, kde se jaké vozidlo pohybuje. Když potřebuje převézt z místa nějaký náklad, tak si to vytelefonuje," řekl Velíšek.

Je správné, když firma sleduje řidiče?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 20. září 2008. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 4034

Ne
Ne 886

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA tlačí na prodej TikToku, jinak ho zakážou. Nejsme agenti Číny, hájí se firma

8. května 2024

Zákonodárci mnoha zemí vyjádřili obavy, že TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, může...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Čínská síť desetitisíců falešných e-shopů tahala z lidí peníze i data

8. května 2024  14:53

Více než 800 tisíc lidí v Evropě a USA se podle zahraničních médií stalo obětí podvodu čínských...

Mazlení krav v ohrožení. Oblíbenou zábavu milovníků zvířat kazí ptačí chřipka

8. května 2024

Platit farmářům za to, že se přitulí k půltunovým jalovicím, je ve Spojených státech díky sociálním...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...